Het is december 2019. Op het Zone.College, voor de meeste Doetinchemmers ‘het oude AOC Oost’, lopen bouwvakkers af en aan. Hier wordt letterlijk en figuurlijk gebouwd aan het onderwijs van 2020 en ver daarna. Iedereen is dan ook energiek en vol plannen.
Als professional in de kinderopvang is het belangrijk dat je jezelf blijft ontwikkelen. Startblokken cursisten vanuit verschillende gemeenten hebben het afgelopen schooljaar deelgenomen aan de cursus Hercertificering Startblokken. Samen met anderen zijn de opgedane kennis en vaardigheden rond VVE Startblokken opgefrist en zijn we aan de slag gegaan met de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van Startblokken/VVE. Dit keer vertelt Wilma Wieggers over haar ervaringen en ontwikkelingsproces. Zij is Pedagogisch medewerker bij Kinderopvang Kindernet in Doetinchem …
Afgelopen maandag 9 december was de officiële start van ‘Interim Plus’: een nieuwe IJsselgroepdienst die aansluit bij de vraag vanuit besturen naar tijdelijke expertise voor verandervraagstukken.
Tijdens het leesevent TaalKracht van IJsselgroep en Expertis was ik bij een lezing van Kees Vernooy. En hoewel ik zijn verhaal al vaker heb gehoord is het altijd prachtig en inspirerend om naar zijn verhaal te luisteren. Zijn passie en bevlogenheid om alle kinderen tot goede, vlotte en vloeiende lezers te maken, is hartverwarmend. Toch heb ik ook elke keer een kritische gedachte: waar is de aandacht voor leesmotivatie? Ik breek dan ook graag een lans voor het aanwakkeren van de nieuwsgierigheid en leesmotivatie van kinderen.
Wanneer je beweegt is je brein actief en gaat leren beter; gemakkelijker. Niet het aantal hersencellen maar de verbindingen die worden gelegd tussen de hersencellen, zijn van groot belang voor het leren. Een rijke en vrije ruimte draagt bij aan het maken van nieuwe verbindingen en het aanleggen van netwerken in je brein. Denkontwikkeling en beweging gaan samen.
In oktober heeft IJsselgroep samen met Expertis Onderwijsadviseurs en DCTwente twee speciale TaalKracht-events georganiseerd. Deelnemers kregen een goed zicht op de huidige stand van zaken als het gaat om laaggeletterdheid en dyslexie. En veel belangrijker: zij maakten kennis met nieuwe denkrichtingen en kregen praktische adviezen om de sprong vooruit te maken. De events waren specifiek voor besturen en directeuren primair onderwijs. Een korte impressie ...
De onderbouw van het IKC De Wetelaar heeft de afgelopen jaren een scholingstraject doorlopen rond het Planmatig werken aan doelen en Doelgericht spelen in een rijke leeromgeving.
Vier basisscholen, vier busjes, één Engelse professor, een stortvloed aan praktijkvoorbeelden en 25 enthousiaste deelnemers uit het hele land: de toogdag van 10 oktober in a nutshell. Het draaide die dag om de concrete invulling van ‘Eigentijds Onderwijs’, leren denken en leren leren. Eigentijds onderwijs: niet in woorden, maar in daden. De beste manier om hier achter te komen is om het met eigen ogen te zien en het ‘live’ te ervaren. En dat is precies de kern van deze Toogdag.
Op 31 oktober is Halloween gevierd. Halloween staat voor maskers, pompoenen, ghost tours en verkleedpartijen en markeert het eind van de oogstperiode. Ook op het gebied van dyslexie, gedrag en leren valt er voor kinderen veel te griezelen. Anders zijn is immers vaak 'eng' en natuurlijk niet alleen tijdens Halloween.
Het onderwijsgesprek blijkt een succesformule. Het aantal aanmeldingen was zo groot dat er is uitgeweken van de Gruitpoort naar het tegenover liggende Amphion. Met als titel van zijn betoog 'Jongens in een juffenwereld' ging Hoogleraar Jelle Jolles in op de verschillen tussen jongens en meisjes in het onderwijs.