Alstublieft: a love story

In het begin had hij twijfels omdat zij anders was
Maar haar visie op zorg deed zijn onderwijshart sneller kloppen...

Lees meer

Mens- en organisatieontwikkeling

Het tweede onderwijsgesprek: een groot succes

Meer dan 70 onderwijsprofessionals namen deel aan het tweede 'Onderwijsgesprek' dat op 7 februari plaatsvond in de Gruitpoort in Doetinchem. Het centrale thema: toekomstbestendig onderwijs. Op deze avond zijn Ellen Emonds en Jasmijn Kester (leraar en schoolleider van het jaar) met elkaar en met de deelnemers in gesprek gegaan over toekomstbestendig onderwijs. 

Lees meer

21ste eeuwse vaardigheden

Duurzame inzetbaarheid door samenwerken en samen leren

De leerkrachten van de Emmaschool in Apeldoorn ervaarden een hoge werkdruk. Zij stortten zich op hun eigen werk stortten en de samenwerking ging achteruit. Ze stelde zichzelf de vraag: wat kunnen we in het team veranderen, zodat de samenwerking verbetert en we onderwijskundig meer stappen zetten? Het antwoord: de training Duurzame Leerkracht.

Lees meer

Kracht in de klas

Bewegend lezen: zet de hersens aan

Bewegen is niet alleen gezond: het is ook nog eens goed voor de 'bovenkamer'. Inderdaad: voor de hersenen. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bewegen verschillende hersendelen activeert en dit is voor het leren belangrijk. Zo ook bij het leren lezen en spellen. Weten is één ding, er iets mee doen is iets anders. De IJsselgroep gebruikt de kracht van bewegen actief in haar behandelingen. En natuurlijk delen wij een aantal interessante 'bewegingsoefeningen' met u …

Lees meer

Eigenaarschap van kinderen: Hype of van alle tijden?

Kindgesprekken en 'eigenaarschap'

Het is 'hot': kinderen meer eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Maar: waarvan worden kinderen dan eigenaar? Of: waarvoor worden de kinderen dan precies verantwoordelijk? Worden ze verantwoordelijk voor het kiezen van hun leerdoelen of worden ze verantwoordelijk voor de manier waarop ze die doelen gaan bereiken? Waar ligt de balans tussen vrijheid en sturing? Waarvoor is en blijft de school verantwoordelijk? Nienke Bouwman en Albert de Boer zijn op zoek gegaan naar antwoorden...

Lees meer

Kracht in de klas, 21ste eeuwse vaardigheden

Het verhaal van talentontwikkeling

Het verhaal van talentontwikkeling

“Ieder kind heeft een talent!” Als er een kreet is die vaak als dooddoener wordt gezien, dan is het misschien deze wel. Om niet de indruk te wekken dat de situatie hopeloos is, na (weer?) een slechte toets, kunnen we met deze platitude uit de voeten. Immers, als een kind iets niet kan, zijn er vast dingen die het kind wel kan. Maar welke? En hoe kom je daar achter? Nienke Bouwman en Albert de Boer gaan op zoek naar een echt antwoord. Download snel het hele artikel …

Lees meer

Mens- en organisatieontwikkeling

Onderwijs en zorg 'horror'

Halloween staat voor maskers, pompoenen, ‘ghost tours’ en verkleedpartijen. Deze ‘horror-nacht’ markeert het eind van de oogstperiode en wordt op 31 oktober ’s nachts gevierd. Ook op onderwijsgebied valt er veel te ‘griezelen’.

Lees meer