Alstublieft: a love story
In het begin had hij twijfels omdat zij anders was
Maar haar visie op zorg deed zijn onderwijshart sneller kloppen...
In het begin had hij twijfels omdat zij anders was
Maar haar visie op zorg deed zijn onderwijshart sneller kloppen...
Mens- en organisatieontwikkeling
Meer dan 70 onderwijsprofessionals namen deel aan het tweede 'Onderwijsgesprek' dat op 7 februari plaatsvond in de Gruitpoort in Doetinchem. Het centrale thema: toekomstbestendig onderwijs. Op deze avond zijn Ellen Emonds en Jasmijn Kester (leraar en schoolleider van het jaar) met elkaar en met de deelnemers in gesprek gegaan over toekomstbestendig onderwijs.
De leerkrachten van de Emmaschool in Apeldoorn ervaarden een hoge werkdruk. Zij stortten zich op hun eigen werk stortten en de samenwerking ging achteruit. Ze stelde zichzelf de vraag: wat kunnen we in het team veranderen, zodat de samenwerking verbetert en we onderwijskundig meer stappen zetten? Het antwoord: de training Duurzame Leerkracht.
Hoe zorg je ervoor dat het onderwijs in staat is om de interesse van jongeren in leren te behouden? En hoe realiseer je beter onderwijs voor nu en in de toekomst? Professor David Leat (grondlegger van Thinking for Learning) geeft zijn visie.
Kinderen uit wijken met een sociaaleconomische achterstand lopen vaak achter met Nederlands – vooral als ze uit migrantengezinnen komen. JINC organiseert TaalTrips om hun vocabulaire op speelse wijze een boost te geven.
Kracht in de klas, Mens- en organisatieontwikkeling
Je leert het best als je wordt geraakt. Maar wat raakt je? Een van onze adviseurs werd geraakt door de TED-talk van Rita Pierson: elk kind heeft een kampioen nodig. Geeft een boost aan je 'why' als leerkracht. Of anders gezegd: het maakt weer even duidelijk waar je elke dag je bed voor uitkomt.
Bewegen is niet alleen gezond: het is ook nog eens goed voor de 'bovenkamer'. Inderdaad: voor de hersenen. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat bewegen verschillende hersendelen activeert en dit is voor het leren belangrijk. Zo ook bij het leren lezen en spellen. Weten is één ding, er iets mee doen is iets anders. De IJsselgroep gebruikt de kracht van bewegen actief in haar behandelingen. En natuurlijk delen wij een aantal interessante 'bewegingsoefeningen' met u …
Het is 'hot': kinderen meer eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Maar: waarvan worden kinderen dan eigenaar? Of: waarvoor worden de kinderen dan precies verantwoordelijk? Worden ze verantwoordelijk voor het kiezen van hun leerdoelen of worden ze verantwoordelijk voor de manier waarop ze die doelen gaan bereiken? Waar ligt de balans tussen vrijheid en sturing? Waarvoor is en blijft de school verantwoordelijk? Nienke Bouwman en Albert de Boer zijn op zoek gegaan naar antwoorden...
Kracht in de klas, 21ste eeuwse vaardigheden
“Ieder kind heeft een talent!” Als er een kreet is die vaak als dooddoener wordt gezien, dan is het misschien deze wel. Om niet de indruk te wekken dat de situatie hopeloos is, na (weer?) een slechte toets, kunnen we met deze platitude uit de voeten. Immers, als een kind iets niet kan, zijn er vast dingen die het kind wel kan. Maar welke? En hoe kom je daar achter? Nienke Bouwman en Albert de Boer gaan op zoek naar een echt antwoord. Download snel het hele artikel …
Mens- en organisatieontwikkeling
Halloween staat voor maskers, pompoenen, ‘ghost tours’ en verkleedpartijen. Deze ‘horror-nacht’ markeert het eind van de oogstperiode en wordt op 31 oktober ’s nachts gevierd. Ook op onderwijsgebied valt er veel te ‘griezelen’.