Leren lezen en schrijven, kan dat ook anders in groep 2-3? Meer vanuit het kind, minder vanuit de methode? Natuurlijk kan dat. Maar liefst 125 leerkrachten uit de onderbouw van het basisonderwijs kwamen woensdag 27 maart naar de Meet-Up in Zwolle om te ontdekken 'hoe het anders kan'. Deze Meet-Up is georganiseerd door Hogeschool Viaa en IJsselgroep Educatieve Dienstverlening Specifiek voor leerkrachten uit groep 1-2-3.
Het sneeuwt buiten, en de kinderen hebben al een tijdje voor het raam naar de sneeuw staan kijken. Mijn collega moet wat buiten doen, en gooit wat sneeuwballen tegen het raam tot grote pret van de kinderen. In een spontane opwelling vraag ik haar de afwasteil te vullen met sneeuw. De kinderen kijken geïnteresseerd toe door het raam. Ontdek wat er gebeurt als de teil binnen wordt gedragen …
Werkt u planmatig aan de doelen binnen een thematisch aanbod waarbij ‘spelen’ centraal staat? En maakt u hierbij gebruik van de overzichten aangereikt vanuit een training van IJsselgroep? Dan kunt u ook het komend schooljaar weer gebruik maken van de themakalender.
In Zwolle zijn de eerste vijftig kindertalentenfluisteraars inmiddels opgeleid door Luc Dewulf en Els Pronk. In samenwerking met gemeente Zwolle, Stadkamer Zwolle en IJsselgroep. Het doel is om gezamenlijk kinderen en jongeren te helpen bij het ontdekken van hun talenten. Tijdens de interactieve netwerkbijeenkomst op 14 februari zijn mooie vervolgstappen gezet.
Meer dan 70 onderwijsprofessionals namen deel aan het tweede 'Onderwijsgesprek' dat op 7 februari plaatsvond in de Gruitpoort in Doetinchem. Het centrale thema: toekomstbestendig onderwijs. Op deze avond zijn Ellen Emonds en Jasmijn Kester (leraar en schoolleider van het jaar) met elkaar en met de deelnemers in gesprek gegaan over toekomstbestendig onderwijs.
De leerkrachten van de Emmaschool in Apeldoorn ervaarden een hoge werkdruk. Zij stortten zich op hun eigen werk stortten en de samenwerking ging achteruit. Ze stelde zichzelf de vraag: wat kunnen we in het team veranderen, zodat de samenwerking verbetert en we onderwijskundig meer stappen zetten? Het antwoord: de training Duurzame Leerkracht.
Hoe zorg je ervoor dat het onderwijs in staat is om de interesse van jongeren in leren te behouden? En hoe realiseer je beter onderwijs voor nu en in de toekomst? Professor David Leat (grondlegger van Thinking for Learning) geeft zijn visie.
Kinderen uit wijken met een sociaaleconomische achterstand lopen vaak achter met Nederlands – vooral als ze uit migrantengezinnen komen. JINC organiseert TaalTrips om hun vocabulaire op speelse wijze een boost te geven.
Je leert het best als je wordt geraakt. Maar wat raakt je? Een van onze adviseurs werd geraakt door de TED-talk van Rita Pierson: elk kind heeft een kampioen nodig. Geeft een boost aan je 'why' als leerkracht. Of anders gezegd: het maakt weer even duidelijk waar je elke dag je bed voor uitkomt.