De Wolden werkt vanuit Talent

Het is druk in de prachtige raadszaal van gemeente de Wolden. Mensen uit diverse werkvelden, het onderwijs, de cultuursector, werkbegeleiding en medewerkers van de gemeente zitten in de kring. Er hangt een energieke, enthousiaste sfeer. Iedereen is klaar voor de terugkomdag Talent, georganiseerd door Inge Sterken, beleidsambtenaar van deze gemeente. Iedereen mag vertellen over de ervaringen die zijn opgedaan in de afgelopen periode toen er werd gedacht en gewerkt vanuit talent. Nienke Bouwman (onderwijsadviseur Talentontwikkeling van IJsselgroep) start met een interessante vraag ...

Verrassend talent

‘Welk talent heb jij ontdekt bij jezelf en heeft je het meest verrast?’, vraagt trainster Nienke Bouwman. Er worden mooie en ontroerende verhalen gedeeld. De sfeervoeler, die dacht dat wat ze deed niks bijzonders was. Even een kaartje sturen of een gelukspoppetje op het bureau van een collega leggen, als die iets spannends heeft de komende week. Voor haar zo gewoon, maar nu weet ze dat het een talent is. Of de uitblinker omdat ik dat wil, die aangeeft ‘wow, ik zag dit altijd als iets negatiefs en ineens bedacht ik hoe mooi het was en dat ik het positief kan inzetten. Nu ben ik er trots op en denk, kom maar op ik kan dit talent goed gebruiken om dingen voor elkaar te krijgen’. Dat herkent een andere deelnemer ook. Ik hoorde altijd, ‘goed is goed genoeg’, maar nu denk ik: ‘Het is mijn talent om iets mooi te willen maken. En nu geniet ik er meer van. Ik ben nu trots op mijn talent van de Mooimaker’, besluit ze. Als je luistert naar al die verhalen is het bijzonder te horen hoe mensen al die mooie kanten van zichzelf ontdekken.

Vier rode draden bij het werken met talent:

Nienke vertelt over 4 rode draden die passen bij het werken met talent. Bij elke rode draad ontstaat herkenning. Iedereen heeft wel een voorbeeld om dit te onderstrepen.

1. Talent gaat over identiteit

De ontdekkingen van de deelnemers zoals hierboven beschreven zijn prachtige voorbeelden over wat het ontdekken van talent met je kan doen. Je ziet ineens, ‘hé, ik dacht dat dit niets bijzonders was, maar doordat het nu een naam heeft herken ik het bij mezelf, en kan ik het ook bewust inzetten.’ Talent is niet iets waar je heel goed in bent, maar het gaat over hoe je de dingen doet. En met jouw unieke set van talenten heb je veel te geven. Je durft steviger te staan en meer van jezelf te laten zien. Eén van de deelnemers, Inge Sterken, verwoordt dat mooi: ‘Mijn talent van de aansteker is, doordat ik me er nu bewust van ben, stiekem gaan groeien’. Zij zet als coördinator vanuit de gemeente de Wolden inderdaad haar talent van aansteker goed in actie. Ze heeft al heel wat initiatieven bedacht om Talent in de Wolden zichtbaar te maken. 

2. Praten over talent geeft verbinding

Als je praat over waar iemand blij van wordt omdat hij of zij vanuit een talent bezig is, ontstaat er makkelijk onderlinge verbinding. Vraag niet ‘wat kun jij goed’ maar ‘waar word jij blij van?’ Dat hebben de deelnemers veel gevraagd de afgelopen periode. Ze knikken want ze herkennen het ontstaan van de verbinding die dat teweeg bracht uit hun eigen praktijk. Een deelnemer vertelt dat ze wat op zag tegen een vergadering met haar vrijwilligers. Die vergaderingen konden soms wat mopperig verlopen. Nu had ze aan het begin van die vergadering aan alle vrijwilligers een talentenkaart gegeven met de opmerking ‘Ik denk dat ik dit talent bij jou gezien heb de afgelopen tijd’. De vrijwilligers waren blij verrast. Toen gaf ze als voorzitter mee ‘kijk eens waar in je werk jij dit talent kunt inzetten?’ Er ontstond op een hele mooie manier verbinding in de hele groep. De sfeer was positief. De vrijwilligers keken ineens met andere ogen naar elkaar. Slechts een kleine verandering aan de start van het overleg gaf een groots effect.

3. Je talenten inzetten zorgt voor positieve emoties en veerkracht

Je talent kun je herkennen aan de situaties waarin de tijd vliegt en je helemaal jezelf kunt zijn, en aan het genieten bent. Je laadt dan je batterij op. We weten dat de positieve emoties die daarbij komen kijken, ervoor zorgen dat je je blik verbreedt en dat je makkelijker kunt leren en moeilijkheden aangaan. Het inzetten van je talenten zorgt er dus voor dat je veerkracht opbouwt. Heb je in je werk te maken met moeizame gesprekken, start eens met een talentengesprek. Een deelnemer vertelt over de gesprekken die zij veel voert met jongeren. Wat haar opviel was dat deze jongeren vaak negatief over zichzelf dachten. Nu vroeg ze intensiever door op waar haar jongeren blij van worden. Ze gaf het talent van de jongere een naam. ‘Weet je, zei ze, als je het een naam geeft kunnen ze er ook over nadenken.’ ‘Dat helpt hen om weer positief naar zichzelf te kijken.’

4. Je talent kennen versterkt je van binnenuit

Ook dit is herkenbaar voor de deelnemers. Een leerkracht vertelt over haar vernieuwde blik op een van haar leerlingen. ‘Voorheen irriteerde ik me aan dat fanatieke gedrag’, vertelt ze, ‘maar nu denk ik ‘ah wacht es even, ik zie hier het talent van de ‘uitblinker omdat ik dat wil’. Nou, dan geeft dat al een heel andere houding van mij naar die leerling.’ ‘En als de leerling dat ook nog zelf ontdekt kan hij positiever naar zichzelf kijken en versterk je hem van binnenuit.’

Talent in overdrive

Je kunt je talent ook overdrijven. Dat doe je vooral als je in een stressvolle situatie terecht komt. Dan zet je je talent in, maar een beetje té. De sfeervoeler wordt somber omdat hij denkt dat alles akelig is vanwege de vervelende sfeer. De bezige bij loopt rond als een kip zonder kop omdat ze veel te veel klusjes heeft aangenomen en de weger blijft maar dubben en komt niet tot een besluit. We zien een talent in overdrive.

Maar we zien wel een talent. En zo kunnen we de ander ook weer helpen. Niet door te zeggen dat iemand op moet houden met als een kip zonder kop rond te rennen maar door te herkennen en erkennen dat er stress is, en mee te geven dat iemand het waarschijnlijk leuk vindt om veel dingen te doen op een dag, maar dat af en toe wat ruimte in de agenda misschien ook wel goed is. Of we geven aan dat het fijn is dat iemand dingen zo goed kan afwegen, en dat het uiteindelijk misschien handig is om wel een tijd te stellen hoe lang je iets blijft afwegen. Zo erken je het talent en help je om te gaan met een talent in overdrive.

Droom

De deelnemers zijn na deze dag weer helemaal opgeladen om nog weer meer met talent aan de gang te gaan. Ze krijgen tenslotte de vraag wat hun droom is voor hun organisatie. De gemeente De Wolden formuleert haar droom als volgt: ‘Dat iedereen in De Wolden minimaal één keer in zijn of haar leven een talentengesprek heeft gehad en zijn of haar talenten heeft ontdekt’. Iedereen knikt instemmend. Daar willen ze vanuit hun eigen organisatie wel voor gaan.

Als je jouw talent in actie zet geeft dat glinsterende ogen, zegt Nienke nog aan het einde van de training. Ik zie veel deelnemers met glinsterende ogen. Zij gaan hun talent van de aansteker, meetrekker, groeimotor of beeldorganisator inzetten om dit voor elkaar te krijgen. Mooi dat de gemeente De Wolden dat op zoveel plekken steunt.

Zelf (met je team) aan de slag

Wil je ook in jouw organisatie aan de slag met Talenten? Neem contact op met Nienke Bouwman van IJsselgroep via 06 14 00 36 34 of nienke.bouwman@ijsselgroep.nl

Ben je werkzaam in De Wolden? Neem dan contact op met Inge Sterken, cultuurcoach en beleidsambtenaar van de gemeente De Wolden.

 


Deze blog is geschreven door Elly van Wageningen (onderwijsadviseur IJsselgroep).