Rijke taal is de basis voor de lees-, taal- en kennisontwikkeling van kinderen. Op donderdag 23 januari organiseert IJsselgroep een gratis webinar over het belang van rijke taal in relatie tot de vier ondersteuningsniveaus binnen het leesonderwijs.
Het is druk in de prachtige raadszaal van gemeente de Wolden. Mensen uit diverse werkvelden, het onderwijs, de cultuursector, werkbegeleiding en medewerkers van de gemeente zitten in de kring. Er hangt een energieke, enthousiaste sfeer. Iedereen is klaar voor de terugkomdag Talent, georganiseerd door Inge Sterken, beleidsambtenaar van deze gemeente. Iedereen mag vertellen over de ervaringen die zijn opgedaan in de afgelopen periode toen er werd gedacht en gewerkt vanuit talent. Nienke Bouwman (onderwijsadviseur Talentontwikkeling van IJsselgroep) start met een interessante vraag ...
7.00 uur, de wekker gaat. Even douchen, ontbijtje en Frank Sessink checkt nog één keer of hij alle materialen bij zich heeft. En dan rijden. 10 uur later en 780 kilometer verder bevindt hij zich midden in de bergen en nadert hij de bestemming: Primarschule Hasliberg. Het team van deze Zwitserse basisschool krijgt namelijk de Kanjertraining. Frank deelt zijn ervaringen.
December is een feestmaand. Daarom is er weer een ‘Samen lezen!’ voor scholen en ouders met als thema ‘Decemberfeesten’. Sinterklaas en de kerst(vakantie) staan hierin centraal. Voel je vrij om de inhoud te delen met collega’s en ouders/verzorgers. Sterker nog: dat is precies de bedoeling van ‘Samen lezen!'
Sta je met jouw school voor flinke uitdagingen? Of ben je juist al hard op weg naar goed onderwijs? Heb je stevige ambities en zet je de koers uit voor de komende jaren? Ga dan voor Goud Onderwijs. Proef op 26 maart 2025 aan dit het unieke onderwijsconcept. In 1 dag ervaar je hoe je jouw school met GOUD Onderwijs naar een hoger niveau tilt. Laat je inspireren door de nieuwste inzichten en praktijkvoorbeelden op hét onderwijscongres van 2025.
Tijdens een recent congres van Stichting Lezen is er een mooie podcast gemaakt van de keynote van Iris Vansteelandt. Zij vertelt hierin hoe interactief voorlezen een krachtig recept is voor een rijke taalontwikkeling.
Gedragswetenschappers van IJsselgroep worden steeds meer gevraagd om op school kinderen te begeleiden bij lichte problematiek. Denk bijvoorbeeld aan werkhoudingsproblemen, (faal)angst, problemen met zelfbeeld of zelfvertrouwen. Zo ook op de scholen van verschillende besturen in Zeewolde. Josanne Hopster is orthopedagoog bij IJsselgroep en werkt op het snijvlak van onderwijs en zorg. In deze blog vertelt zij over de kortdurende en preventieve begeleiding van kinderen die op school plaatsvindt.
In Sociaal Domein Achterhoek werkt IJsselgroep intensief samen met 2 collega zorgaanbieders (RID en Berkel-B) op het gebied van dyslexie. De Achterhoek zet in op preventie. Een mooi voorbeeld hiervan is de pilot ‘Eerder samenwerken’ die inmiddels is afgerond. In deze pilot stond het eerder en samen optrekken van onderwijs en zorg centraal met als doel het voorkomen van ernstige achterstanden in de lees- (en spelling)ontwikkeling.
Op zaterdag 12 oktober 2024 heeft Mirjam Koop (onderwijsadviseur IJsselgroep) tijdens het seminar Over boeken gesproken van Stichting Lezen een boeiende workshop verzorgd: Begrijpend luisteren: de basis van leesplezier.
Een terechte vraag. Want waarom zijn professionals van het ministerie OCW, Stichting lezen, branchevereniging OON, Stichting lezen, Anneke Smits van Hogeschool Windesheim en IJsselgroep in alle vroegte naar ‘Nij Beets’ gekomen, waar zij hartelijk zijn ontvangen door Willem Jongsma (directeur) en Trynke de Vries (intern begeleider) van de Doarpsskoalle?