Op zaterdag 12 oktober 2024 heeft Mirjam Koop (onderwijsadviseur IJsselgroep) tijdens het seminar Over boeken gesproken van Stichting Lezen een boeiende workshop verzorgd: Begrijpend luisteren: de basis van leesplezier.
Een terechte vraag. Want waarom zijn professionals van het ministerie OCW, Stichting lezen, branchevereniging OON, Stichting lezen, Anneke Smits van Hogeschool Windesheim en IJsselgroep in alle vroegte naar ‘Nij Beets’ gekomen, waar zij hartelijk zijn ontvangen door Willem Jongsma (directeur) en Trynke de Vries (intern begeleider) van de Doarpsskoalle?
Eind september waren we bij elkaar met 110 professionals uit het onderwijs, de kinderopvang en de (keten)partners daar omheen. Nu ook weer bij gastvrij Werkleerbedrijf Lucrato. Volle bak. Het thema was aansprekend en actueel:
Op 21 mei 2024 organiseerde CED-Groep een webinar over Goud Onderwijs. In 1 uur ontdek je wat komt kijken bij zo'n driejarig verandertraject. Maak kennis met de inhoud van de Goud Onderwijs-aanpak en duik in de praktijk. Kijk het webinar nu terug.
Kinderen hebben toch regels nodig? Nee hoor. Elly van Wageningen heeft het liever over ‘het maken van afspraken’. Elly helpt als onderwijsadviseur in veel klassen waar lastig gedrag wordt ervaren door leerlingen en leerkrachten. Bij de start van het traject legt zij aan de leerkracht uit wat de uitgangspunten zijn van het traject: “Al het gedrag komt voort uit vervulde of onvervulde behoeften. Al het gedrag van leerlingen is daarmee een dankjewel of een roep om hulp. Als een leerling erkenning krijgt voor deze behoefte zal het ruimte ervaren om een andere (meer positieve) strategie te kiezen voor het vervullen van zijn of haar onvervulde behoeften.” Hoe dit werkt? Elly maakt het concreet met een voorbeeld uit de praktijk.
Goud Onderwijs is een onderwijsverbetertraject voor het primair en speciaal onderwijs. Maar wat is er zo bijzonder aan de ‘Goud-aanpak’? Hoe verhogen ‘Goud-scholen’ de kwaliteit van lesgeven en hoe sturen zij effectief het gedrag van leerlingen? En hoe slagen zij erin om tegelijkertijd de teamcultuur te professionaliseren? Inderdaad: interessante vragen.
De nieuwe ‘Samen Lezen’ is uit. Het thema is lezen in series. Ook nu weer met handige leestips en het bekende boekenoverzicht voor alle groepen van de basisschool. Alle leuke series op een rij. Download ‘m snel.
Goud Onderwijs is een onderwijsverbetertraject ontwikkeld door de CED-Groep. Het is een unieke aanpak die zorgt voor grote kwaliteitsverbeteringen in het primair en speciaal onderwijs. Dit blijkt uit de eerste (leerwinst)resultaten. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk scholen Goud Onderwijs kunnen invoeren heeft de CED-Groep per 2 april 2024 de krachten gebundeld met Cedin, Onderwijs Maak Je Samen, Het ABC en IJsselgroep. Om samen te werken aan beter georganiseerd en kerndoel-dekkend onderwijs in een positief leerklimaat.
Elly van Wageningen (onderwijsadviseur) de theorie van Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg om gesprekken te voeren met kinderen. Vaak roept een school onze hulp in bij klassen waar zoveel gedoe is dat lesgeven lastig en zeer vermoeiend is voor de leerkracht. Kinderen die onrustig zijn, heel vaak boos worden, de clown uithangen, elkaar pesten of steeds door de klas roepen. Het zijn allemaal signalen dat er iets aan de hand is. Maar wat? En hoe kom je er achter?
Het afgelopen jaar heb ik zo’n 20 klassen geholpen waar het niet zo prettig verliep in de klas. Ik deed dat samen met mijn collega Aline Boomers van onze jeugdpraktijk. Iemand die hoorde wat we deden zei: Het lijkt wel of jullie een toverstokje hebben. Wat ons toverstokje doet? Het verandert je blik op de kinderen. Zonder het toverstokje denken wij, ‘wat een lastige groep.’ ‘Wat een irritante leerling, dat meisje zeurt, dat kind doet lollig ten koste van een ander, o dat is echt meidenvenijn of dat groepje jongens pest anderen en vertoont haantjesgedrag.’ Allemaal oordelen over de kinderen.