Begrijpend luisteren: de basis van leesplezier (Het Jonge Kind)

Op zaterdag 12 oktober 2024 heeft Mirjam Koop (onderwijsadviseur IJsselgroep) tijdens het seminar Over boeken gesproken van Stichting Lezen een boeiende workshop verzorgd: Begrijpend luisteren: de basis van leesplezier.

Met een groep enthousiaste (voor)leesconsulenten, leerkrachten groep 1 en 2 en taalcoördinatoren is Mirjam aan de slag gegaan met begrijpend luisteren. In de workshop is de theorie achter de lagere en hogere denkvaardigheden aan bod gekomen. De volgende vragen stonden hierbij beantwoord:

  • Welke vragen stel je bij een prentenboek en welk effect heeft dit op het begrijpend luisteren van de kinderen?
  • Wat doet een goede vraag met je tijdens het luisteren naar een verhaal?
    Welke vraag kies je, zodat ieder kind een antwoord kan geven?
  • Hoe kun je kleuters de regie geven in het verbinden van informatie?
  • Welk effect heeft dit op de betrokkenheid van de kinderen?
  • Welke vragen laten kinderen ‘dieper nadenken’ over een boek?
    Welk nut heeft een verteltafel?

Centraal stond ‘Rinus’, het prentenboek van het jaar voor 2025. De deelnemers hebben ervaren wat een rijke gesprekken je krijgt wanneer je met vijf verschillende personen gaat uitwisselen waarom jij het boek mooi vindt. Na een kwartier had iedereen wel iets nieuws gehoord en een andere kijk op het boek gekregen.

PHOTO 2024 10 12 09 53 45 KleinPHOTO 2024 10 12 10 03 16 KleinPHOTO 2024 10 12 19 08 36 2 Klein

Quotes deelnemers

“Ik had niet gedacht dat we het een uur lang over één prentenboek konden hebben! Het maakt dus uit welke vraag je stelt. En hoeveel tijd je krijgt om die vraag uit te diepen.”
“Wij gaan in onze leesclub op school ook een keer een prentenboek centraal stellen!”

“Heel bijzonder, hoe je meer kennis krijgt door met een aantal personen uit te wisselen wat je mooi vindt aan het boek.”

“Hoe langer je met één vraag bezig bent met elkaar, hoe meer je uit het boek haalt.”

Leespraat

‘Praten over wat je gelezen hebt is wezenlijk, omdat we pas weten wat we denken als we het onszelf horen zeggen’, aldus Aidan Chambers in Leespraat.

Mirjam Koop

Mirjam werkt als onderwijsadviseur op veel verschillende kinderopvangorganisaties en scholen. Als begeleider van effectief leesonderwijs is haar uitgangspunt het plezier in taal voorop te stellen, waardoor de ontwikkeling van taal en kennis zich kan verdiepen. Dit begint bij het jonge kind. Want: taal is alles, alles is taal!

Meer informatie

Heb je vragen of wil je meer weten over taal- en leesonderwijs en Het Jonge Kind? Neem contact op met Mirjam Koop: mirjam.koop@ijsselgroep.nl, 06 81 81 65 66