In het van Dale woordenboek wordt het begrip ruimte omschreven als: beschikbare plaats - de omgeving waarin wij denken en handelen - plaats om zich te bewegen. Hoe zit dat eigenlijk met de ruimte voor (jonge) kinderen? Hoeveel ruimte is er beschikbaar voor kinderen om ‘zich te bewegen en te handelen’? Prikkelende vragen aan het begin van de eerste blog van Ellen de Haan over ’Rijke ruimte’.
Zaterdag 5 oktober is het de dag van de leraar. Toevallig dit jaar op een zaterdag, en dat is maar goed ook, want door de week is daar natuurlijk geen tijd meer voor. De dag van de leraar is een mooie gelegenheid om eens rustig over het vak na te denken. Vanuit een luie stoel, wandelend met de hond of staand onder de douche. Leraar is het mooiste en belangrijkste beroep van deze maatschappij. Maar wat zijn nou de belangrijkste kenmerken van deze hele belangrijke mensen?
OBS De Sterrenborgh werkt al enige tijd samen met IJsselgroep. Deze samenwerking krijgt een extra impuls omdat wij vanaf de start van dit schooljaar beschikken over een eigen ruimte in de school. Vanuit deze locatie helpen wij kinderen, ouders, leerkrachten en IB'ers bij uitdagingen op het gebied van dyslexie, gedrag en leren. Onderwijs en zorg met elkaar verbinden: daar draait het om. Jeugdpraktijk IJsselgroep en Enschede: een mooie combinatie.
Al enige tijd is Ellen de Haan - adviseur IJsselgroep - gefascineerd door ruimte(s). Een goed ingerichte ruimte is heel bepalend voor het gevoel dat je bij binnenkomst krijgt en het gedrag dat je vervolgens laat zien. Vaak onbewust. Ruimte en rust ervaren, creëren of scheppen heeft een enorme invloed op je welbevinden en je emotionele gezondheid. Dit vraagt om een aantal interessante blogs …
Alleen door samen onze schouders eronder te zetten kunnen we ervoor zorgen dat het lerarentekort vermindert: leraren, schoolleiders, de overheid, ouders, onderwijsadviesbureaus, bestuurders. Onze branchevereniging EDventureheeft daarom een notitie geschreven waarin samenwerking en praktische oplossingen centraal staan. Met als doel om ook uw organisatie te inspireren. Ga met ons in gesprek om samen dit probleem op te lossen. Doet u mee?
Tijdens hun werk komen adviseurs van IJsselgroep op scholen die het ‘anders doen’. Maar wat doen ze anders en hoe pakken ze dit aan. Op (on)regelmatige basis delen wij onze ervaringen. Dit keer is Ellen de Haan op bezoek bij Sccsschl 3.0 in Wolfersveen. Het thema: eerst relatie, dan prestatie. Maar durf je dat wel aan?
Nu hij een paar maanden op het schoolplein staat snapt cabaretier Pieter Derks pas dat het grootste probleem van het onderwijs niet zit in toetsen, personeelstekort, te grote klassen of te klein budgetten. “De ware plaag die het onderwijs teistert zijn wij, de ouders”, zei hij op VERUS 2019. Verus in Woerden is de vereniging voor katholiek en christelijk onderwijs in Nederland.
In maart vond de studiereis naar New Castle plaats rond het thema Thinking for Learning (T4L): het proeven, ontdekken en beleven stond centraal. Naast de inhoudelijke sessies hebben de deelnemers een aantal basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs bezocht die bij hun schoolontwikkeling begeleid zijn door prof. David Leat (Newcastle University) en leden van het centrum “Thinkwell”.
Professionals in de kinderopvang vinden het belangrijk om zichzelf te ontwikkelen. Het afgelopen schooljaar heeft een aantal Startblokken cursisten vanuit verschillende gemeenten dan ook deelgenomen aan de cursus Her-certificering Startblokken. Samen zijn de opgedane kennis en vaardigheden rond VVE Startblokken opgefrist. Ook is de groep aan de slag gegaan met de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van Startblokken/VVE. Ingrid Teunissen is Pedagogisch medewerker bij Kinderopvang Ester Gelsing in Wehl. Als deelnemer vertelt zij over haar ontwikkelingsproces …
Op een school voor primair onderwijs is een team heel doelgericht aan de slag met preventief taalonderwijs. Gaan voor het best denkbare taal- en leesonderwijs en het denken in zorgniveaus staan hierbij centraal. Een leerkracht vertelt …