Kracht in de klas

Van onderwijsstimulering via onderwijsachterstandenbeleid naar onderwijskansenbeleid

door: Albert de Boer

Stimuleringsbeleid

In de jaren 70 en 80 van de vorige eeuw was het stimuleringsbeleid een belangrijk thema. In 1957 immers hadden de russen de ruimte bereikt, tot grote schrik van Amerika. En in Rusland woonden in de ogen van de Amerikanen alleen maar domme communisten en zelfbenoemde arbeiders. Toen ontstond de gedachte dat er in de Amerikaanse maatschappij wellicht heel veel talent verloren ging en dat arbeiderskinderen misschien wel slimmer waren dan de elite dacht.  

Nederlandse projecten

En zo ontstonden ook in Nederland projecten als het Innovatieproject Amsterdam (IPA) , het project onderwijs en sociaal milieu (OSM) in Rotterdam, het School, gezin, buurt project in Delft en het project Gedifferentieerd onderwijs (Geon) in Groningen. Allemaal bedoeld om kinderen uit sociaal zwakkere milieus meer kansen te geven.

Uit beeld en nu weer volop in de spotlights

Na de komst van paars I en verdere liberalisering in de politiek verdween het kansenbeleid van de agenda. En nu is de ongelijkheid weer een onderwerp.

Congres van de werkplaats onderwijskansen

Op 12 februari bezocht ik een congres van de werkplaats onderwijskansen, een samenwerking tussen het ministerie van onderwijs, de PO raad en het NRO, het nationaal regieorgaan onderwijsonderzoek. Daar kreeg ik te horen van Monique Volman, hoogleraar onderwijskunde aan de universiteit van Amsterdam, dat mijn studie weer helemaal actueel was en dat datgene wat destijds was ontdekt nog steeds bruikbaar en sterk is in het bestrijden van achterstanden.

Honderd Dollar voor de winnaar

Monique Volman vertoonde een filmpje dat me diep raakte. Ik realiseer me weer hoe bevoorrecht ik ben en hoe afhankelijk een kind is van waar z’n wieg staat.

 

Drie kernthema’s

Ze gaf 3 kernthema’s aan, waarmee iedere leerkracht z’n voordeel kan doen:

  • Hoge verwachtingen van alle leerlingen
  • Sterk taalonderwijs
  • Het bestrijden van homogene differentiatie.

In diverse workshops op de studiedag werden studies getoond die over deze drie thema’s gingen.

Werk maken van gelijke kansen (boekje)

In het boekje 'Werk maken van gelijke kansen. Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs' zijn twintig wetenschappelijke kernartikelen vertaald naar de dagelijkse lespraktijk.  Als leraar wil je het beste voor je leerlingen. Hoe zorg je ervoor dat je daadwerkelijk iedereen gelijke kansen geeft? En dat je jongens én meisjes op hun talenten – en niet op bijvoorbeeld hun afkomst of taal – beoordeelt? Dit boekje geeft inzicht in hoe verwachtingen van leraren tot stand komen en welke invloed dat heeft op de prestaties van leerlingen. Het helpt je om bewuster werk te maken van gelijke kansen. Graag willen we deze materie delen met iedereen die wil gaan voor alle kinderen. Met iedereen die hoge verwachtingen en goed taalonderwijs ook ziet als wapen in de strijd tegen ongelijke kansen.

 

DOWNLOAD HET BOEKJE

 

Ik kan weer aan de slag. Ik voel me er heel erg jong bij!

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer weten over onderwijskansenbeleid? Neem dan contact op met Albert de Boer via 06 55 19 24 70 of via albert.deboer@ijsselgroep.nl