Kracht in de klas

Janna breekt een lans voor leesmotivatie en plezier

VOORLEZEN EN KENNISONTWIKKELING: DE POORT NAAR NIEUWGIERIGE EN GEMOTIVEERDE LEZERS

Tijdens het leesevent TaalKracht van IJsselgroep en Expertis was ik bij een lezing van Kees Vernooy. En hoewel ik zijn verhaal al vaker heb gehoord is het altijd prachtig en inspirerend om naar zijn verhaal te luisteren. Zijn passie en bevlogenheid om alle kinderen tot goede, vlotte en vloeiende lezers te maken, is hartverwarmend. Toch heb ik ook elke keer een kritische gedachte: waar is de aandacht voor leesmotivatie? Ik breek dan ook graag een lans voor het aanwakkeren van de nieuwsgierigheid en leesmotivatie van kinderen.

Inzoomen

Naast het feit dat technisch lezen één van de belangrijkste pijlers is voor het begrijpend lezen (om een tekst te kunnen begrijpen is het noodzakelijk dat je vloeiend kunt lezen (zie ook: LaBerge & Samuels 1974; Stanovich,1980) zou ik zo graag ook eens even inzoomen op de leesmotivatie, op het blijven ontwikkelen van de woordenschat en op het uitbreiden van algemene kennis (zie ook: Houtveen, A. A. M., Brokamp, S. K., & Smits, A. E. H. (2012).

Ook deze elementen zijn volgens mij een wezenlijk onderdeel naast de kwaliteit van het (aanvankelijk) leesproces.

Open de poort

Bij het aanvankelijk leesproces, meestal in groep 3, ligt de nadruk op het technische aspect. Vlot leren decoderen en zo snel mogelijk tot vloeiend lezen komen, opent de poort naar heerlijk lezen en leren in die boeken, die je wilt lezen over de onderwerpen die je interesseren. Zo ontwikkel je je algemene kennis, breid je je woordenschat uit en is het nog leuk ook!

De juiste dingen goed doen

Om kinderen zo snel mogelijk op het niveau van vloeiend lezen te krijgen is het van motivatiebelang om alle goed bedoelde, maar onnodige ballast in methodes weg te laten en je als leerkracht samen met de leerlingen te concentreren op die oefeningen en aanpakken waar kinderen daadwerkelijk (snel) van leren lezen. Als je de tijd besteedt aan de juiste dingen en die juiste dingen goed doet, dan zijn kinderen in staat om (snel) grote sprongen te maken!

Betekenisvolle ervaringen

Naast dit technische proces moet er ruimte zijn voor betekenisvolle ervaringen. Het dagelijks voorlezen van betekenisvolle en motiverende verhalen en informatieve teksten mag daarom niet ontbreken. Naast het feit dat kinderen hier van genieten, leren ze door te luisteren en te praten over de boeken en teksten, en leren ze die te waarderen en te begrijpen. Ondertussen ben je samen bezig met het uitbreiden van kennis en de woordenschat.

Ideaalplaatje

Kortom; snel komen tot vloeiend lezen en daarnaast dagelijks tijd en aandacht voor het samen genieten en leren van boeiende teksten, bij voorkeur iets boven het cognitieve niveau van de kinderen, dat is mijn ideaalplaatje. Ieder kind een nieuwsgierige gemotiveerde lezer, dat is een blijvende uitdaging, een heerlijke kans en een prachtige opdracht!

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer weten over lees- en taalontwikkeling of het unieke project ‘TaalKracht’? neem dan contact op met Janna de Haan via 06 14 00 36 33 of janna.dehaan@ijsselgroep.nl