Kinderen met lees- en spellingsproblemen: hoe geef ik verantwoord onderwijs op ondersteuningsniveau 3?

In deze roerige tijden komen er regelmatig vragen voorbij over het bieden van goede ondersteuning op niveau 3 aan kinderen met lees- en spellingproblemen. Om deze kinderen eventueel te kunnen doorverwijzen naar de gespecialiseerde zorg (ondersteuningsniveau 4) is een goede dossieropbouw noodzakelijk. Maar waar moet je op letten nu het onderwijs en dus ook de extra ondersteuning door de coronamaatregelen weer (gedeeltelijk) op afstand moeten plaatsvinden?

Lees meer

Op zoek naar alternatieven voor schoolsluiting

Ook vanuit IJsselgroep en Edventure zijn er grote zorgen over kinderen en jongeren in Nederland, die door de maatregelen enorme ontwikkelingsrisico’s lopen. Daarom roepen wij, samen met 50 organisaties, het kabinet op: zoek nú naar alternatieven voor de schoolsluiting.

Lees meer

Ruimtehond Laika als wake-up call voor gelijke kansen

In deze blog geeft Albert de Boer een inkijk in de geschiedenis van ‘gelijke kansen’. Van het ruimtehondje Laika van de Russen naar de eerste onderwijsstimuleringsprojecten in Nederland. Deze blog is de eerste in een serie over ongelijke kansen in het onderwijs. De serie gaat over de definitie van dat begrip en over wat er aan gedaan kan worden. En dat is misschien wel ingewikkelder dan we denken …

Lees meer

Kinderopvang KOOS start met Uk & Puk

In het voorjaar van 2020 is Kinderopvang KOOS uit Raalte en omgeving gestart met het VVE-programma Uk & Puk. Vandaag bezoek ik Anoek bij peuterwerk Doerak, een locatie in Luttenberg. Ik doe een groepsconsultatie rondom het onderwerp ‘spel en speelleeromgeving’: een observatie op de groep en nabespreking aan de hand van het filmpje dat ik tijdens het observeren heb gemaakt.

Lees meer

Thinking for Learning als sleutel voor modern uitdagend onderwijs

OBS DE SCHAKEL IN WINTERSWIJK

OBS De Schakel heeft een duidelijke wens: kinderen middels onderzoekend leren klaarstomen voor de toekomst. Thinking for Learning (T4L) blijkt voor deze school dé sleutel naar onderwijs waarin nieuwsgierigheid, betrokkenheid en plezier hoogtij vieren. IJsselgroep begeleidde de school bij het ontwikkelen van dit moderne onderwijs dat uitdaagt en de skills van morgen en ver daarna ontwikkelt.

Lees meer

Samenwerking met auteurs Leren Anders Organiseren

In november is de samenwerking met Ineke van Sijl en Marius Berendse officieel. IJsselgroep gaat samen met deze doorgewinterde onderwijsadviseurs aan de slag om het gedachtengoed van Leren Anders Organiseren een stap verder te brengen. In de praktijk op scholen in ons werkgebied en inhoudelijk. Juist onze aanvliegroute vanuit de combinatie onderwijs en zorg is hierbij interessant. In samenhang impulsen geven om de kwaliteit van onderwijs én zorg te verbeteren.

Lees meer

PABO-studenten leveren bijdrage aan ondersteuningsprogramma’s

Mooie samenwerking gestart met Iselinge Hogeschool.

Met als insteek ‘Kids need you’ worden studenten van Iselinge Hogeschool uitgenodigd om een unieke bijdrage te leveren aan effectieve ondersteuningsprogramma’s voor kinderen die dit nodig hebben. Hierbij gaat het om taal, lezen en rekenen.

Lees meer

Hoorrecht en passend onderwijs?

“Als het gaat om passend onderwijs moeten leerlingen voortaan kunnen meepraten en bepalen wat ze denken dat ze nodig hebben aan ondersteuning. Dat gebeurt nu nog te vaak niet”. Daarom wordt het hoorrecht ingevoerd. Maar als je het recht hebt om gehoord te worden, moet er wel iemand luisteren. Het eerste artikel van een drieluik of hoorrecht, luisterplicht en vertelruimte.

Lees meer

Angst bij kinderen in Corona-tijd: 5 tips

Wat als je kind een angststoornis heeft of zich snel zorgen maakt; wat moet je dan doen? Als ouders en leerkracht kan je kinderen hiermee helpen. De orthopedagogen van IJsselgroep geven vijf tips hoe je kunt omgaan met angst (voor Corona) bij kinderen.

Lees meer