Nieuw keurmerk behaald

Onderwijsontwikkeling Nederland, vereniging van adviesbureaus voor onderwijs en jeugdhulp, heeft het nieuwe keurmerk Onderwijsontwikkeling gelanceerd. Het keurmerk maakt het voor onderwijsorganisaties makkelijker om passende externe partners te selecteren als het gaat om onderwijs- en kwaliteitsontwikkeling. Ook het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wijst in de handreiking externe inhuur op het belang van onafhankelijke kwaliteitstoetsing.

Lees meer

Begrijpend Beleven!

Taalspecialist Janna de Haan is direct enthousiast. Zij kijkt naar de prachtige serie: ‘het verhaal van Nederland’. Daan Schuurmans vertelt en het verhaal speelt zich voor haar ogen af. Het verleden komt tot leven. Prachtige beelden, echte geschiedenis. Goud als je met het geschiedenisthema ‘jagers en boeren’ aan de gang bent! Janna ziet meteen de kansen voor het onderwijs, hoe voor de kinderen de geschiedenis tot leven kan komen. En bovenal hoe er een verbinding met beleven en (begrijpend) lezen kan worden gelegd.

Lees de praktijkblog van Janna

Lees meer

Nationale voorleesdagen

Voorlezen aan peuters, kleuters en oudere kinderen

De Nationale Voorleesdagen (26 januari t/m 5 februari) zijn vooral gericht op voorlezen bij peuters en kleuters. Lees in deze blog niet alleen meer over leuke prentenboeken voor jonge kinderen, maar ook over het belang om te blijven voorlezen. Ook aan oudere kinderen. Inclusief leuke boekentips voor alle groepen/leeftijden.

Lees meer

Aan de slag met depressiepreventie in het VO

Samen met een middelbare school is IJsselgroep gestart met een traject Op Volle Kracht. Het doel is om  somberheid bij jongeren te signaleren vóórdat ze in een depressie belanden. Zeker omdat depressiviteit nauw samenhangt met suïcide.

Lees meer

Wat levert dit nu op voor de kinderen, zo’n talentgesprek?

Dit is natuurlijk een belangrijke vraag: wat leveren talentgesprekken nu op voor kinderen? Want daar doen we het tenslotte voor. Vier leerkrachten/intern begeleiders van het Samenwerkingsverband Veld, Vaart en Vecht geven antwoord. Zij hebben deelgenomen aan de training ‘Kindertalentenfluisteraar’ …

Lees meer

Doorgaande lijn in de onderbouw

Kinderen leren vanaf het moment dat ze worden geboren en elk jaar breidt de kennis uit doordat ze leren van en door de wereld om hen heen. Leerkrachten van de basisschool verwonderen zich steeds vaker over wat kinderen allemaal al kunnen.

Lees meer

Kasten inrichting

Op de kinderopvang heb je naast de verschillende hoeken ook te maken met kasten. Denk aan een puzzel-, kies-, materialenkast enz. Voor jezelf heb je misschien als eens gemerkt dat de inrichting van een kast je aanbod kan versterken of verstoren.

Lees meer

Focus op veerkracht | depressiepreventie in het VO

Meer energie, weerbaarheid, veerkracht en zelfvertrouwen: je gunt het iedere jongere. In iedere klas van 30 leerlingen zitten ongeveer 3 leerlingen die last hebben van somberheidsklachten waardoor zij niet lekker in hun vel zitten. Hoe eerder je in je leven een depressieve periode beleeft, hoe groter de kans dat het terugkomt. Het is daarom belangrijk somberheid bij jongeren te signaleren vóórdat ze in een depressie belanden. Zeker omdat depressiviteit nauw samenhangt met suïcide.

Lees meer

Samen indrukken en uitdrukken op Reggio Institude in Stockholm met Tabijn

Tijdens de ‘Tabijn-studiereis jonge kind’ van IJsselgroep naar Zweden (oktober 2021) is er een workshop gevolgd aan het Reggio Emilia Institute in Stockholm. De pedagogiek van het luisteren en de 100 talen van kinderen stond centraal. Samen indrukken en uitdrukken vanuit verschillende perspectieven. En dat hebben we geweten, ik bedoel ervaren …

Lees meer