In the mix: Talent en Thinking for Learning

De verbinding tussen leerdimensies en talenten van leerlingen én leerkrachten, een verkenning met 3 schoolteams.

Thinking for Learning en kindertalentenfluisteraar zijn mooie concepten die los van elkaar op scholen worden ingezet. Maar wat gebeurt er als je deze concepten met elkaar verbindt? Welke meerwaarde levert dat op? Op dinsdag 31 augustus is een enthousiaste groep in Oosterhesselen op zoek gegaan naar antwoorden: 3 scholen, 30 leerkrachten, Luk Dewulf, Nienke Bouwman, Hettie Lichtenberg en Peter Harkink…

Lees meer

Kinderen met een talentgerichte blik zien

Frisse geluiden uit ‘het noorden’.

Voor de zomer waren twee collega’s van IJsselgroep actief op CBS De Roerganger, een school die kinderen met een talentgerichte blik wil zien. Met als motto: ‘geen dagmenu maar een lopend buffet’ is gekeken naar een rijke ruimte en organisatie. Lees de blog van directeur Hanneke Henneveld van De Roerganger uit Heerenveen.

Lees meer

Gedragswetenschapper als ‘critical friend’ versterkt onderwijs

Basisscholen zien hun leerlingen het liefst tot en met groep acht het onderwijs met vertrouwen doorlopen. Oók kinderen die extra aandacht nodig hebben om mee te komen. Om deze leerlingen optimaal te kunnen ondersteunen, schakelt Stichting Essentius de begeleiding in van gedragswetenschappers van IJsselgroep Psychologische Dienstverlening (PDIJ). “Jullie zijn een soort critical friend, ons extern geweten. Jullie dagen ons uit het beste uit onszelf te halen”, aldus directeur-bestuurder Albert Sluiter.

Lees meer

Werken met anderstalige kinderen

Hoe je resultaat boekt met anderstalige leerlingen? Dat doe je met elkaar. Dat blijkt wel uit de mooie samenwerking met basisschool Het Noorderlicht in Doetinchem.

Lees meer

Op het juiste spoor door combinatie van zorg en onderwijs

Tom (12) hangt geregeld de clown uit in de klas. Peter (11) heeft enorm last van faalangst. Twee ogenschijnlijk totaal verschillende jongens, maar één ding hebben ze gemeen: ze zitten niet lekker in hun vel en lopen vast op school. Corine Zwikker (regiebehandelaar) en Marieke de Boer (gedragswetenschapper) verbinden zorg met onderwijs om kinderen met gedragsproblematiek weer op de rit te helpen.

Lees meer

Samen Zomerlezen!

Nog maar een paar weken en dan staat de zomervakantie alweer voor de deur. Het is voor de kinderen heerlijk om zes weken vakantie te hebben. Voor de leesontwikkeling is het wel belangrijk om in de vakantie te blijven lezen. Vandaar deze special over zomerlezen en hoe leuk dit kan zijn

Lees meer

De organisatie van onderwijs doet er toe: ik wist het wel!

Op ‘De Diamant’ in Apeldoorn werkt schoolleider Astrid, samen met haar team, aan het teamonderwijs op maat. Zij hebben het leerstofjaarklassensysteem losgelaten en zijn druk bezig met alternatieven in de praktijk. En toen kwam Corona. Hierdoor moest het team tijdelijk terugvallen op het ‘oude ’systeem. En dat leverde prachtige inzichten op …

Lees meer

Werken in kleine groepen: kinderen lijken op volwassenen…

De trainingen van het VVE-programma Uk & Puk zijn grotendeels online. Uit reacties van PM’ers blijkt dat het belangrijk is om het werken in een grote groep af te wisselen met het werken in een kleine groep. Het doet wat met de deelnemers. Een mooie vervolgstap is om kritisch te kijken naar wat je de kinderen biedt en vooral in welke groepssamenstelling je dat doet.

Lees meer

Gelijke kansen in het onderwijs: wat is dat eigenlijk?

In mijn vorige blog schreef ik over de niet gerealiseerde ambities van mijn vader. En over hoe mijn kansen toenamen doordat ik naar de middelbare school mocht. Iets waar hij alleen van had gedroomd. Hoe komt het dat hij niet en ik wel naar de middelbare school ging? En iedereen moet toch naar de middelbare school?

Lees meer