Kinderen leren vanaf het moment dat ze worden geboren en elk jaar breidt de kennis uit doordat ze leren van en door de wereld om hen heen. Leerkrachten van de basisschool verwonderen zich steeds vaker over wat kinderen allemaal al kunnen.
Op de kinderopvang heb je naast de verschillende hoeken ook te maken met kasten. Denk aan een puzzel-, kies-, materialenkast enz. Voor jezelf heb je misschien als eens gemerkt dat de inrichting van een kast je aanbod kan versterken of verstoren.
Meer energie, weerbaarheid, veerkracht en zelfvertrouwen: je gunt het iedere jongere. In iedere klas van 30 leerlingen zitten ongeveer 3 leerlingen die last hebben van somberheidsklachten waardoor zij niet lekker in hun vel zitten. Hoe eerder je in je leven een depressieve periode beleeft, hoe groter de kans dat het terugkomt. Het is daarom belangrijk somberheid bij jongeren te signaleren vóórdat ze in een depressie belanden. Zeker omdat depressiviteit nauw samenhangt met suïcide.
Wat missen zieke kinderen ontzettend als ze niet naar buiten kunnen? Spelen in een speeltuin met vriendjes en vriendinnetjes. Veel zieke kinderen mogen hun kamer of bed in het ziekenhuis niet uit of moeten thuis blijven.
Tijdens de ‘Tabijn-studiereis jonge kind’ van IJsselgroep naar Zweden (oktober 2021) is er een workshop gevolgd aan het Reggio Emilia Institute in Stockholm. De pedagogiek van het luisteren en de 100 talen van kinderen stond centraal. Samen indrukken en uitdrukken vanuit verschillende perspectieven. En dat hebben we geweten, ik bedoel ervaren …
In het verlengde van de nieuwsbrief Het Jonge Kind is er nu ook een Nieuwsflits. Een pdf document met korte berichten waarin inspiratie, beleid, praktijkvoorbeelden en interessante dienstverlening elkaar afwisselen. Je kunt de nieuwsflits downloaden.
Waarom wij ‘ambassadeur’ zijn van Nationale Onderwijsweek? Omdat het een week is vol positieve aandacht voor het onderwijs en de professionals die er werken. Ook het thema spreekt aan: 'Samen voor de toekomst’. Je kunt het immers niet alleen. Samen kom je verder en het maakt de reis leuker. Samen zit natuurlijk ook in ons eigen DNA: onderwijsadviseurs van IJsselgroep werken nauw samen met de zorgprofessionals van onze jeugdpraktijk. Op dit snijvlak van onderwijs en zorg ontstaan mooie dingen. En dat doen we samen met scholen, ouders, kinderen/jongeren, besturen, gemeenten, samenwerkingsverbanden en ketenpartners. En de komende week samen met de partners, vrienden en collega-ambassadeurs van Nationale Onderwijsweek 2021. Alvast een mooie Onderwijsweek gewenst. Samen voor de toekomst!
Van 6 tot 17 oktober 2021 is het weer Kinderboekenweek met als thema Worden wat je wil! De kans om ouders op een leuke manier te betrekken bij het lezen. Na ‘Samen Zomerlezen!’ heeft IJsselgroep dan ook een nieuwe versie van ‘Samen lezen!’ ontwikkeld die helemaal in het teken staat van de Kinderboekenweek. Specifiek voor ouders/verzorgers.
De verbinding tussen leerdimensies en talenten van leerlingen én leerkrachten, een verkenning met 3 schoolteams.
Thinking for Learning en kindertalentenfluisteraar zijn mooie concepten die los van elkaar op scholen worden ingezet. Maar wat gebeurt er als je deze concepten met elkaar verbindt? Welke meerwaarde levert dat op? Op dinsdag 31 augustus is een enthousiaste groep in Oosterhesselen op zoek gegaan naar antwoorden: 3 scholen, 30 leerkrachten, Luk Dewulf, Nienke Bouwman, Hettie Lichtenberg en Peter Harkink…
Voor de zomer waren twee collega’s van IJsselgroep actief op CBS De Roerganger, een school die kinderen met een talentgerichte blik wil zien. Met als motto: ‘geen dagmenu maar een lopend buffet’ is gekeken naar een rijke ruimte en organisatie. Lees de blog van directeur Hanneke Henneveld van De Roerganger uit Heerenveen.