Doorgaande lijn in de onderbouw
Kinderen leren vanaf het moment dat ze worden geboren en elk jaar breidt de kennis uit doordat ze leren van en door de wereld om hen heen. Leerkrachten van de basisschool verwonderen zich steeds vaker over wat kinderen allemaal al kunnen.
Meer grip
Vanaf de kinderopvang (+/- 2,5 jaar) beginnen kinderen steeds meer grip te krijgen op hun eigen leerproces in de wereld om zich heen. Ze beseffen steeds beter dat speel- en leer activiteiten ze iets brengen. Steeds vaker zijn leerkrachten positief verrast. Hierbij twee reacties van groep 2 leerkrachten van een basisschool:
- “Ik wist niet dat ze al konden tellen tot 20!”
- “ Wat knap dat ze al kunnen aangeven dat een verhaal een begin, midden en eind heeft”.
Doelen en pré doelen
Los van dat kinderen natuurlijk leren zit er ook een gedegen aanbod van doelen achter op de basisschool. Ook op de kinderopvang zijn en al leerdoelen geformuleerd die ook wel pré-doelen genoemd kunnen worden die in lijn liggen met het doelenaanbod van de basisschool, zo ontstaat er een vloeiende overgang van de kleuters naar peuters in groep 1.
De doelen zijn opgesteld vanuit het Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) en geven een richting waarin kinderen onderwerpen verkennen en ermee leren omgaan. Voor leerkrachten in een bouw kan het dus heel fijn zijn om te weten wat ze in een eerder jaar aangeboden hebben gekregen en waaraan is gewerkt, of juist waar je naar toe kunt werken en ze meegeeft voor het volgende leerjaar. De doelen zijn zo geformuleerd dat je concrete doelen kunt koppelen aan je speel- en leer activiteitenaanbod.
Doorgaande lijn
De naam ”doorgaande lijn” duidt op de lijn die doorvoert in een bepaalde bouw, maar ook zeker door de onderwijsjaren van een kind heen. Tenslotte bouw je steeds verder aan je kennis en door doelen uit te breiden worden de leerlingen steeds meer vaardig binnen de verschillende domeinen van het onderwijs(rekenen/wiskunde, taal, oriëntatie op jezelf en de wereld enz.)
Soepele overgang
Aan het eind van een schooljaar en ook zeker tussentijds kun je middels observaties, inzichtelijk krijgen welke doelen zijn behaald of welke doelen nog extra aandacht behoeven. Je kunt voor jezelf op deze manier vaststellen hoe een leerling heeft geprofiteerd van het speel- en leeraanbod en de activiteit door een jaar heen. Ook dit maakt dat de overgang naar een volgend schooljaar soepeler kan verlopen voor de leerling, maar ook zeker voor je collega.