Op de kinderopvang heb je naast de verschillende hoeken ook te maken met kasten. Denk aan een puzzel-, kies-, materialenkast enz. Voor jezelf heb je misschien als eens gemerkt dat de inrichting van een kast je aanbod kan versterken of verstoren.
Drie voorbeelden
Tijdens de opleiding voor Pedagogisch medewerker is het inrichten van kasten ongetwijfeld aan de orde gekomen. Er volgen nu drie voorbeelden van kasten waarbij we ingaan op de versterkende of verstorende factoren.
Kast 1
overzichtelijk, doordat er niet te veel materialen in staan
de kast is op goede hoogte voor peuters en nodigen uit om zelf materialen te pakken
op een verticale groep zou deze kast minder geschikt kunnen zijn. Denk daarom aan het materiaal wat op de onderste plank ligt> check of het gevaarlijk kan zijn
Tip: de puzzelkast zou je ook kunnen versterken door er een pictogram op te hangen
Kast 2
eigenlijk valt direct op dat deze kast overvol is. Dit zou verstorend kunnen werken op je aanbod
de kinderen kunnen deze materialen slecht zelf, veilig, pakken
Wat moet ik nou kiezen? Doordat het zoveel is kunnen kinderen juist de keuze maken om niks te kiezen en dat zou natuurlijk zonde zijn.
Kast 3
oogt rustig en overzichtelijk door de lichte kastkleur en de hoeveelheid van materialen
op de onderste planken materialen die aanspreken bij de allerkleinsten en ook veilig zijn om zelf te pakken
op de bovenste planken boeken die weer aanspreken bij de oudere kleuters en ook goed te pakken zijn
De plant ziet er leuk uit, maar check ook: is deze veilig? Valt deze bijvoorbeeld van de kast als een dreumes zich probeert op te trekken?
Tip: ook hier kan het gebruik van pictogrammen een versterkende factor zijn; zo weten de kinderen waar welk materiaal hoort, maar kan ook leiden tot spontane taalactiviteit.