Een doorgaande lijn in het aanbod van het programma van de voorschoolse periode naar de basisschool levert een betere startpositie op en draagt bij aan een ononderbroken ontwikkeling van de peuter en voorkomt achterstanden.
Het doel van deze afstemming tussen de voorschoolse instantie en de basisschool is:
Deze elementen voor een doorgaande lijn kunnen worden ondergebracht in de volgende vier groepen/pijlers bij het realiseren van de doorgaande lijn tussen voor-en vroegscholen;
De scholing bestaat uit bijeenkomsten gericht om samen aan de slag te gaan en vanuit de praktijk te komen tot het vormgeven van de bovenstaande pijlers. De basis wordt gevormd door het realiseren van een overdracht en structurele samenwerking tussen pedagogisch medewerkers en leerkrachten . De overige twee deelgebieden kunnen naar eigen inzicht en mogelijkheden als aanvulling worden opgepakt.
Dit kan vooral ook vanuit het gezamenlijke oppakken van een scholingstraject gericht op jonge kind.
Rijke ruimtes, spel en spelend leren en opbrengstbewust spelen
We gaan vooral samen aan de slag met het realiseren van de doorgaande lijn vanuit de praktijk.
Dat betekent praktische bijeenkomsten, waarbij we samen in gesprek gaan over oa de overdracht en samenwerking vanuit onze eigen praktijk. En uiteindelijk komen tot een uitwerking en opzet van overdracht, overlegstructuur en duurzame samenwerking
Afhankelijk van de hulpvraag bepalen we een passend op maat traject.
Pedagogisch medewerkers, leerkrachten onderbouw, intern begeleider en directeuren
Voor meer informatie neem contact op met Ellen de Haan.