4 2 1 veranderingsprocessen 1600x640

Begeleiden van veranderingsprocessen

Of het nu gaat om onderwijskundige veranderingen, organisatorische veranderingen of gedragsverandering: u kunt veranderingsvragen kun je op verschillende niveaus aanvliegen. Op het niveau van de inhoud, op het niveau van het proces en op het systeemdynamische niveau. Door op deze laatste wijze te onderzoeken krijgt u op een dieperliggend niveau het inzicht en mogelijke antwoorden op uw vraag. Ervaar de voordelen van deze aanpak.

Vragen uit de praktijk

  • Het team stelt zich afhankelijk op. Hoe komt dat en wat kan ik daaraan doen? Hoe gaat dit team eigenaarschap oppakken?
  • Het team is heel erg zelfsturend, maar heeft geen verbinding met de rest van het team. Als directeur heb ik er geen invloed op. Wat betekent dat voor mijn plek en positie en hoe kan ik daar verandering in aanbrengen? Wat betekent dat voor ander teamleden?
  • Ik heb een nieuw MT. Hoe zorgen wij ervoor dat dit MT goed gaat samenwerken en doet wat het moet doen? Hoe pakken zij straks hun rol en wat betekent dat voor mij?
  • Mijn collega en ik kunnen niet goed samenwerken. Hoe komt dat? Wat kunnen we daaraan doen?

De onderstroom en de bovenstroom

  • Staat alles op de juiste plek? Is er een goede ordening?
  • Mag iedereen erbij horen?
  • Is er balans in geven en nemen?
  • Wordt de historie (h)erkend?

De belangrijkste voordelen op een rij

  • Uw veranderingsvraagstuk wordt op een andere manier onderzocht (op een dieperliggend niveau)
  • U krijgt nieuwe inzichten op het gebied van de boven- en onderstroom
  • U weet concreet wat effectief is om te doen
  • U krijgt concrete adviezen die u direct kunt toepassen

Werkwijze

Er kan op verschillende manieren gewerkt worden. Samen bepalen wij de werkwijze die bij uw vraagstuk en organisatie past. Daar waar zinvol is het mogelijk een tafelopstelling te doen of te werken met vloerankers of andere visuele middelen.

Voor wie

Bestuurders, directeuren, leerkrachten.

Wat anderen zeggen

  • Het blijft langer hangen. Ik zie steeds de beelden weer voor me.
  • Ik had geen direct antwoord toen ik weg ging. En toch doe ik het nu anders en het helpt.
  • Het geeft me heel veel inzicht over mijn eigen leiderschap.
  • Ik snap nu waarom ik steeds in dezelfde patronen beland.

Meer informatie?

John Hoeberichts

Directeur ED / Onderwijsadviseur
06 14 00 41 52
john.hoeberichts@ijsselgroep.nl

Desi Eerden

Onderwijsadviseur
06 14 00 48 13
desi.eerden@ijsselgroep.nl

Ellen De Haan Portret

Ellen De Haan Portret

Ellen de Haan

Onderwijsadviseur
06 24 91 23 71
ellen.dehaan@ijsselgroep.nl

Frank Sessink

Onderwijsadviseur
06 - 82 71 91 29
frank.sessink@ijsselgroep.nl