Praktijkverhaal IKC de Akker: Het roer om met lezen
“Op de basisschool van IKC De Akker liepen we een beetje vast als het gaat om ons leesonderwijs. Ondanks de inspanningen van het team waren de resultaten van begrijpend lezen niet goed. De vraag was dan ook: hoe gaan wij dit veranderen?”. Aan het woord is Rian de Brouwer van IKC De Akker. In het artikel geeft zij haar visie op de stappen die zijn gezet met ‘Focus op begrip: het roer om’.
Het roer moest echt om
Op IKC de Akker werkten wij met Nieuwsbegrip, Close Reading en Estafette. De methode begrijpend lezen was veel ‘meer van hetzelfde’ en bestond uit losse onderdelen. Het roer moest om.
We gingen op zoek naar iets zonder werkboekjes (we wisten: daar komen we niet verder mee). Tijdens de oriëntatie op alternatieven groeide het besef dat het werken met woordenschat uit boeken en integrale thema’s vanuit de zaakvakken kansrijk is. Het heeft te maken met kennis vergaren en het kunnen plaatsen van begrippen en dingen die in de wereld gebeuren. En bij de kennismaking met ‘Focus op Begrip’ vielen zaken op hun plek.
In het praktijkverhaal lees je welke stappen er bij IKC de Akker zijn gezet om het leesonderwijs te verbeteren. En welke ambities er nog zijn voor de toekomst.
Rian de Brouwer
Rian de Brouwer is leerkracht op IKC de Akker en werkzaam in de bovenbouw (groep 7). Zij is aangesloten bij het kernteam ‘lezen’ omdat zij graag meedenkt en meedoet als het gaat om het veranderen van het leesonderwijs. Rian werkt 22 jaar bij de Akker en heeft altijd met oudere kinderen gewerkt.