Zoë is gestart!

De tijd vliegt: Zoë zit al weer bijna 4 maanden op de peuterspeelschool. Voor de zomervakantie hebben we een heel fijn intakegesprek gehad en na de zomervakantie mocht ze dan echt beginnen. Wat ze zou vinden de eerste keer en hoe ze zou reageren?

Warm welkom

Zoë weet altijd goed wat ze wil en laat dit dan ook merken. Bij binnenkomst was er een warm welkom en het voelde direct vertrouwd en zo ook voor Zoë , want ze dook direct in de huishoek. Tijdens onze intake, mocht ze ook mee en kon ze ook kennismaken met de groep, dus helemaal nieuw was het bij de eerste keer voor het echt niet.

Voor mij als moeder erg fijn om te zien dat ze direct verzeild raakte in haar spel en zich op haar gemak voelde. Toen ik na de inloop weg wilde gaan, kwam er toch een kleine traan  en dit deed wat met mij. Gelukkig voelde de pedagogisch medewerker dit aan en gaf mij een lieve knipoog en nam Zoë bij zich. Samen zwaaide ze me gedag en liet ik haar achter met een goed gevoel.

Ontwikkeling

De afgelopen maanden zijn echt voorbij gevlogen en ook de ontwikkeling van Zoë is snel gegaan. Ik zie echt een peuter die heeft geleerd om samen te werken en spelen en een peuter die heel goed kan vertellen en aangeven waarom ze iets wel of niet wil. Ze komt zingend thuis met liedjes die ze leert op de peuterspeelschool en als we de tafel dekken, helpt ze me mee en zingen we nu elke keer trouw: “smakelijk eten, smakelijk eten hap hap hap”.

De kracht van een goede vraag

Zo klein als ze is, heeft ze voor mijn gevoel enorme stappen gemaakt. Vorige maand hadden we een “hoe loopt het” gesprek met de pedagogisch medewerkers van Zoë. We waren erg benieuwd hoe hun ervaringen waren en wat zij konden vertellen over de ontwikkeling van Zoë.

Het was een fijn gesprek dat begon met de vraag: ”hoe vindt Zoë het bij ons”? Zelf vond ik het een mooi startvraag, juist omdat zo Zoë centraal stond en niet, getallen of observaties. Het welbevinden, vertrouwen en plezier zijn leidend. Hierin zeggen ze dat dit dé basis vormt om tot ontwikkelen en leren te komen, dus helemaal goed! Tijdens het gesprek werd ons verteld hoe Zoë in de groep is en hoe zij zich heeft ontwikkeld de laatste maanden. Hierin werden onze bevindingen, bevestigd. Ook de pedagogisch medewerkers zagen dat Zoë zich ontwikkelde en zienderogen plezier had om daar te zijn.

Aansluiten

Wat we heel waardevol vonden is dat de nadruk ligt op het mogen en niet het moeten. Ze kijken zo naar de belevingswereld van Zoë en sluiten daarop aan. Toen Zoë laatst vol enthousiasme vertelde over het naar de dierentuin te zijn geweest, besloot de pedagogisch medewerker met haar samen een dierentuin te maken in de bouwhoek. Ze heeft nog twee weken lang gepraat over het bouwen met “juf” en straalde van oor tot oor. Voor ons als ouders waardevolle momenten en bevestigend hoe waardevol het is dat ze gebruik maakt van de peuterspeelschool en dat ons kind écht gezien en gehoord wordt.

Voor nu eerst genieten van de feestdagen samen en vanaf januari kijken we uit, naar alle mooie ontwikkelstappen en momenten van Zoë.