Meertaligheid

Professionals in voor- en vroegschoolse educatie krijgen steeds vaker te maken met kinderen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken. Soms zijn dit kinderen met een vluchtelingenachtergrond. Hoe dan ook, het is ingrijpend om je land te moeten verlaten en je weg te vinden in een land waar alles anders gaat dan je gewend was. Hoe kun je deze kinderen het beste helpen om de nieuwe taal zich eigen te maken?

Emotionele veiligheid

Om deze kinderen te begeleiden is het bieden van emotionele veiligheid voorwaarde nummer één. Het is een basisvoorwaarde voor ontwikkeling, en voor deze kinderen des te meer. Wat heb je ervoor nodig om je veilig te voelen? Je moet je gezien voelen, weten dat je er mag zijn. Je moet aan anderen duidelijk kunnen maken wat je behoeftes en gevoelens zijn. Het moet voor je duidelijk zijn wat de bedoeling is, wat er van je verwacht wordt en wat er gaat gebeuren. Dat is nogal lastig als je de taal niet spreekt!

Hoe zorg je ervoor dat kinderen zich veilig voelen in een voor hen nieuwe, vreemde omgeving? Vreemd omdat het niet alleen de omgeving, de leid(st)ers/leerkrachten en andere kinderen nieuw zijn, maar ook de taal!

Structuur bieden en voorspelbaar zijn

Als professional help je deze kinderen door onder andere structuur te bieden en voorspelbaar te zijn. Een paar suggesties:

  • Je dagritme en programma bieden structuur en houvast. Houd je hier zoveel mogelijk aan, en zorg dat bij wisselende groepsleiding dit ook gebeurt. Gebruik je dagritmekaarten consequent en verwijs hier regelmatig naar.
  • Vertaal de onderdelen van je dagritme in de moedertaal van het kind en maak een dagritmeboekje. Ouders kunnen dit boekje bij de intake krijgen om met hun kind te bekijken voordat het kind naar de opvang of school gaat.
  • Dat kinderen routines nodig hebben is bekend. Routines zijn een soort mentale butler voor kinderen. Als een routine eenmaal gewoonte is geworden, dan gaan de mentale processen die op dat moment nodig zijn automatisch. Dit scheelt tijd en energie en vermindert stress doordat je niet allerlei afwegingen hoeft te maken. Routines geven je dag een soort kader van kleine beslissingen die je niet meer hoeft te maken, dus kun je tijd besteden aan andere dingen. Benut je routines om voor anderstalige kinderen de stress van de taal niet kennen te verminderen.
  • Routines altijd via een vast stramien volgen. Dit lijkt misschien heel saai, maar kinderen die de taal niet spreken zullen sneller houvast hebben aan de routines als ze bepaalde zinnen die je gebruikt gaan herkennen.

Download de Toolbox

Meer tips en suggesties vind je in de Toolbox Meertaligheid van de Universiteit van Amsterdam. Download de toolbox hier.

Dienstverlening IJsselgroep

Wil je met je collega’s ondersteuning bij het omgaan met anderstalige kinderen? IJsselgroep biedt verschillende (op maat) trajecten waarin professionals aan de slag kunnen met onderwerpen zoals interculturele communicatie en taalontwikkeling bij anderstalige kinderen. Professionals ontdekken hoe zij deze kinderen kunnen ondersteunen bij het leren van het Nederlands en hoe je de afstemming tussen voor- en vroegschool aanscherpt. Dit om kinderen in hun taalontwikkeling in de doorgaande lijn van peutergroep naar groep 1 beter te begeleiden.

Meer informatie

Heb je vragen of wil je meer weten? Neem contact op met Winnie Bulthuis voor meer informatie over de mogelijkheden: winnie.bulthuis@ijsselgroep.nl