Met Zoë naar de peuterspeelschool of niet?

“Oh mooi een Linder, nog één … oeeeww”!
Dit is Zoë en gisteren nog was ze zich volop aan het verwonderen over de hoeveelheid vlinders die ze zag langs vliegen in de vlindertuin. Zoë is 2,5 jaar en heeft een oudere zus van 4 die net is begonnen in groep 1. Dit is ook het moment dat Zoë mag beginnen op de peuterspeelschool. Maar is dit een goed plan? We gingen in overleg met de pedagogisch medewerker van de peuterspeelschool.

Wie is Zoë

Zoë is een vrolijk meisje dat haar eigen mening heeft en die dit prima kan overbrengen. Waar haar zus graag verzeilt raakt in alles tegelijk, kan Zoë zich veel beter richten op één ding en zichzelf prima vermaken. Gelukkig vinden ze elkaar geregeld in hun spel, maar kunnen ze zeker hun ongenoegen uiten naar elkaar met een flinke huil, duw of gilpartij. Nu de grote zus van Zoë is begonnen in groep 1 is het de vraag of we Zoë op de peuterspeelschool laten starten of niet.

Peuterspeelschool

Er was al fijn contact tussen ons (haar ouders) en de peuterspeelschool aangezien haar oudere zus daar ook 1,5 jaar twee maal per week naar toe ging. Ik (de moeder van Zoë) vond het een lastige keus; laat ik haar nu al starten of na de zomervakantie. De pedagogisch medewerker gaf aan dat het nog even thuishouden ook rust kon bieden. Ik snapte eerst niet goed wat hiermee werd bedoeld en vroeg om een toelichting.

Ze gaf aan dat het ook thuis een drukke periode was, ook omdat de zus van Zoë net naar groep 1 ging en dit waarschijnlijk ook verandering met zich meebracht in het gezin. Het fijne was natuurlijk dat zij onze oudste dochter al goed kende en dus ook heel terecht uitsprak dat deze omschakeling groot zou kunnen zijn en dus ook thuis zou kunnen zorgen voor wat extra aandacht. Ook vertelde ze dat van de komende twee maanden tot aan de zomervakantie ook enkele gaten zouden vallen juist op de dagen van Zoë, vanwege studiedagen en feestdagen. Alles bij elkaar dus toch wel goede punten. Op basis hiervan hebben wij besloten om met Zoë na de zomervakantie te starten op de peuterspeelschool.

Meedenken: zo belangrijk

Ik vond het heel prettig dat er zo met ons werd meegedacht en het gaf me een vertrouwd gevoel. Het is waardevol dat er met je wordt meegedacht als je er zelf als ouders even niet uitkomt. Als ouders merken wij dat onze oudste dochter veel baad heeft gehad bij de structuur die de peuterspeelschool haar gaf, maar ook voor haar ontwikkeling op allerlei gebieden. Dit hopen we natuurlijk ook voor Zoë. Ik vertelde nog wel dat Zoë heel anders is en waarschijnlijk pittiger dan haar zus. De pedagogisch medewerker lachte en zei:

“gelukkig maar, tenslotte ontwikkelt ieder kind op zijn of haar eigen manier en kunnen wij hierop aansluiten vanuit onze liefde voor het vak”!

Deze woorden zijn me bijgebleven en ik ga de komende weken tot aan de zomervakantie extra genieten van de kleine momenten met Zoë. Ook gaan we natuurlijk samen haar grote zus ophalen van school. Tenslotte zijn de clichés waar en gaat de tijd al hard genoeg!

In een volgende nieuwsbrief lees je hoe de eerste weken zijn verlopen voor Zoë op de peuterspeelschool.

Interessante artikelen

Nog wat leuke artikelen en informatie rondom (de keus van) een peuterspeelschool hieronder: