Thinking for Learning | Hoe leer je kinderen onderzoeksvragen stellen?
Toen Marloes en haar collega’s op de Dr. Ariënsschool in Neede aan de slag gingen met thematisch werken, kwamen ze erachter dat kinderen helemaal niet met onderzoeksvragen kwamen. Hoe heeft deze Thinking for Learning-school het tij gekeerd? Bekijk de korte film …
Hoe dan?
Bekijk het korte filmfragment en ontdek hoe deze Thinking for Learning-school het voor elkaar heeft gekregen om kinderen mooie onderzoeksvragen te leren stellen. Hint: het heeft te maken met het aanwakkeren van de nieuwsgierigheid.
Goede onderzoeksvragen leren stellen
Goede onderzoeksvragen ontstaan niet vanzelf. Hoe leer jij je leerlingen goede vragen te stellen? Volgens Marloes is het succes voor een groot deel afhankelijk van de eigen voorbereiding. Kinderen vragen laten stellen gaat immers niet vanzelf.
Tips
Hierbij een aantal tips van Marloes:
- Zorg dat je als leerkracht de inhoudslijnen heel helder hebt: waar willen we naartoe met de leerlingen
- Bedenk daarna startactiviteiten
- Wakker de nieuwsgierigheid aan: zorg niet voor één startactiviteit, maar juist voor een heleboel startactiviteiten
In de loop van het thema gaan kinderen steeds meer teksten lezen en bronnenonderzoek doen. Hierdoor worden ze nieuwsgieriger. En stellen ze dus ook steeds meer vragen. Dit is mooi om te ervaren hoe dat werkt. Een laatste tip van Marloes:
- Schrijf de vragen die kinderen stellen continu op en ga hier met de kinderen mee verder. Ga samen op zoek naar antwoorden. Kinderen eerst.
Thinking Learning Tools
Om de nieuwsgierigheid bij kinderen te prikkelen gebruiken de leerkrachten verschillende Thinking for Learning tools.
Meer informatie
Wil je meer weten over Thinking for Learing, de tools en/of het leren stellen van onderzoeksvragen? Neem dan contact op met Peter Harkink via 06 14 00 40 71 of peter.harkink@ijsselgroep.nl