Kinderen met een talentgerichte blik zien

Frisse geluiden uit ‘het noorden’.

Voor de zomer waren twee collega’s van IJsselgroep actief op CBS De Roerganger, een school die kinderen met een talentgerichte blik wil zien. Met als motto: ‘geen dagmenu maar een lopend buffet’ is gekeken naar een rijke ruimte en organisatie. Lees de blog van directeur Hanneke Henneveld van De Roerganger uit Heerenveen.

Een ander geluid bij De Roergangerunnamed

In de media verschijnen regelmatig berichten over de staat van onderwijs; het niveau van de basisvakken is te laag en kinderen verlaten met te weinig basiskennis en/ of basisvaardigheden het onderwijs. Het lijkt allemaal kommer en kwel. Tijd voor een tegengeluid vanuit een reguliere basisschool uit het noorden van het land.

Veranderend systeem

Op CBS De Roerganger zitten ruim 200 kinderen en werken we in 8 groepen. Ouders geven in peilingen aan dat de school zich kenmerkt door structuur van methoden, jaarklassen en leerlijnen. Toch zien we de laatste tijd dat er binnen de school veranderingen plaatsvinden. Een school is een systeem; begin je 1 ding te veranderen, dan verandert er van alles tegelijk mee.

Koersplan

In de aanloop naar het nieuwe koersplan zijn met het team allerlei besprekingen gehouden over hoe we school willen zijn. We hebben dat uitgewerkt en zijn gestart met het uitvoeren van nieuw beleid in de school.

Wat is opvallend anders?

Hoe we kijken naar leerlingen; iedereen heeft sterke kanten, kwaliteiten en talenten. Niet iedereen hoeft uit te stromen op Havo of VWO niveau; je bent goed zoals je bent. Dat betekent niet dat we lage verwachtingen hebben; we willen uit ieder kind halen wat er in zit. Dus brengen we per kind het leerpotentieel in kaart: zo kunnen we zien per kind of we inderdaad recht doen aan ieder kind. We gebruiken hiervoor de methode onafhankelijke toetsen van DIA: adaptief en digitaal. Uitkomsten komen rechtstreeks in parnassys en we kunnen analyses maken op kind-, groeps- en schoolniveau.

Eerst relatie dan prestatie

Dan hebben we het steeds over cognitieve ontwikkeling maar we weten natuurlijk dat hiervoor eerst andere zaken op orde moeten zijn: eerst relatie en dan prestatie. We geloven dat kinderen beter kunnen presteren als ze lekker in hun vel zitten, positieve feedback krijgen in groeitaal, vertellen hoe we het wel willen zien ipv zeggen wat niet mag en niet kan en niet moet.

Kanjer

We maken op school gebruik van de Kanjertraining. Hiermee geven we kinderen gereedschappen of handelingsmanieren en leren we ze vaardigheden aan waardoor ze beter en makkelijker in groepen kunnen werken of zich sterker kunnen presenteren.

Talenten

Op school werken we sinds een jaar met de 39 talenten van Luk Dewulf en Els Pronk; teamleden zijn opgeleid tot talentenfluisteraar. De talenten welke we gescout hebben, worden ingezet bij het dagelijks werken op school; de kennisspons, de ideeënfontein, de mooimaker, de foutenspeurneus, het groepsdier… allemaal mooie en bruikbare talenten voor kinderen. De talenten sporen we op door met kinderen talentgesprekken te voeren.

IMG 5728

Parallel proces

Hierin is een parallel proces te zien op school. De directeur voert namelijk talentgesprekken met de teamleden. Hier krijgen ze een talentenpaspoort voor: welke passie, welke vaardigheden, ambities en talenten hebben de teamleden en waar zetten we die in op school.

Talenten-challenge

In mei en juni hadden we een talenten-challenge met experts die van buitenaf de school in komen. De kinderen gaan vanuit hun talenten werken binnen het thema: Wonderlijke uitvindingen. We waren benieuwd wat er uitgevonden zou gaan worden en welke talenten we zouden zien! Ook hier gaan we uit van een groeimodel; Je kunt iets NOG niet of je weet het NOG niet. Door het werken vanuit talenten en kwaliteiten ervaren kinderen veerkracht: ze kunnen meer incasseren en voelen van binnenuit kracht om verder te groeien en te ontwikkelen.

Zie mij groeien

Om deze visie zichtbaar te maken in de school hebben de leerlingen in april een extra rapportblad gekregen in hun rapportfolio: zie mij groeien. Ook de leerkrachten kregen vanuit de IB-er en directeur een persoonlijke kaart met groeizinnen met daarbij een zak zomerbollen als verbeelding van groei en ontwikkeling.

Talenten zichtbaar maken

Binnenkort worden de talenten van leerlingen en teamleden meer zichtbaar in de school. Denk aan een rode lijn met de talentkaarten en foto’s van de teamleden bijvoorbeeld. In de school zal werk van kinderen zichtbaar zijn. Dit kunnen wij en hier zijn we trots op. Dit betekent dus niet dat we minder aandacht besteden aan rekenen, taal , lezen en schrijven; dit zijn en blijven de basisvakken voor een school. Onze missie is dat we het eerlijker en passender maken voor een kind.

Eerste Kindertalentenfluisteraarsschool in Friesland

Voor de zomervakantie werd De Roerganger als één van de eerste scholen in Friesland vereerd met het predicaat Kindertalentenfluisteraarsschool!

Nieuwbouw

We zijn bijna aan de beurt voor nieuwbouw of verbouw. In de plannen voor de nieuwe school zullen we meenemen dat ook ruimte van invloed is op het leren en leven van kinderen en teamleden. Kortom; een dynamische school: De Roerganger geeft richting aan jouw talent!

 

Deze blog is geschreven door Hanneke Henneveld, directrice van De Roerganger uit Heerenveen.

Meer informatie

Wil je meer weten over rijke ruimtes neem dan contact op met Ellen de Haan via 06 24 91 23 71 of via ellen.dehaan@ijsselgroep.nl. Wil je meer weten over talentgericht onderwijs? Neem dan contact op met Nienke Bouwman via 06 14 00 36 34 of via nienke.bouwman@ijsselgroep.nl.