Een liedjeskist inzetten om de brede ontwikkeling van kinderen te stimuleren

Een muziekdoos, liedjeskist of liedjesmand. Een eenvoudige manier om eens wat andere liedjes te zingen dan de standaard ‘zo gaat de molen’, ‘olifantje in het bos’ en ‘het regent’. Wat is een liedjeskist? Wat is het nut ervan? Hoe stimuleer je de brede ontwikkeling dan? Hoe maak je zo’n kist? Hieronder staan tips, gekoppeld aan thema’s die binnen het seizoen ‘herfst’ passen.

1

Zingen en sociaal emotionele ontwikkeling

Peuters zijn expressief: zingen vinden ze vaak leuk. Soms ook eng, maar ze kunnen vaak al vlot meedoen door bijvoorbeeld de gebaren bij de liedjes mee te doen. Sociaal emotionele ontwikkeling dus. Met de koppeling naar motoriek als ze de gebaren van het liedje meedoen. Denk bijvoorbeeld aan ‘de reus van Fidel’, waarbij de peuters stampen, tikken, springen en sloffen.

En wat dacht je van het laten kiezen van een liedje. Ieder kind kiest een voorwerp dat bij een bepaald liedje hoort. Of een kaartje, of wat je ook maar afspreekt. Keuzes maken, een belangrijk onderdeel van de sociaal emotionele ontwikkeling.

Liedjes en taalontwikkeling

Liedjes zijn ook goed voor de taalontwikkeling, omdat kinderen door de melodie oefenen met zinsstructuur. Bovendien worden bepaalde woorden vaak ondersteund met gebaren, waardoor een woord als ‘stampen’ of ‘sloffen’ ineens betekenis krijgt. Je kunt je thematafel gebruiken om concrete voorwerpen te koppelen aan de liedjes. Hoe leuk is het om bij het liedje ‘eikeltjes zijn eigenlijk meneertjes’ een gezichtje op echte eikeltjes te tekenen. Of variaties aan te brengen in de tekst, waardoor de kinderen de ene keer een regenjas en dan weer regenlaarzen moeten aantrekken.

Liedjes en de telrij

Ook kun je liedjes heel mooi gebruiken om te oefenen met de telrij. ‘Eén twee drie vier, hoedje van papier’, een eerste kennismaking met een vaste volgorde van nummers. Of denk aan ‘drie kaboutertjes die dansen in het bos’, waarbij er steeds ééntje verdwijnt. Ook andere rekenprikkels, bijvoorbeeld het sorteren van kleuren, vormen en andere eigenschappen kun je gemakkelijk verbinden aan een liedje. Hoe leuk is het om de kinderen de verschillende kleuren blaadjes te laten sorteren bij het liedje ‘alle blaadjes aan de bomen worden geel en bruin en rood’.

Meer verdieping

Met een muziekdoos, liedjeskist of liedjesmand kun je nóg meer verdieping aanbrengen in je aanbod. Gebruik vooral kosteloos materiaal, echt materiaal en concrete voorwerpen om je (schoenen)doos te vullen. Door ieder thema vijf of zes liedjes te kiezen die binnen het thema passen, kun je thematische woordenschat herhalen. En door ieder thema nieuwe liedjes te kiezen, varieer je je aanbod op een natuurlijke manier. Kijk maar eens hoe leuk de kinderen het vinden om zélf een liedje te kiezen!