Reflecteren met PINS op afstandsleren
Welke ontwikkeling brengt dit met zich mee voor jouw school?
Het eigen onderwijs op afstand evalueren: het levert je veel op. Tijd voor reflectie. Even stilstaan bij de afgelopen periode. Wat was positief, wat was interessant, wat was negatief en wat zijn de actie-suggesties? De antwoorden geven jouw school een goed beeld van het onderwijs op afstand en de mogelijkheden voor de toekomst als het gaat om vormen van blended learning. Wil je het weten? Breng het in kaart met PINS: een kracht tool uit de Thinking for Learning Toolbox …
Wat is PINS
PINS is gebaseerd op de bekende PIN-analyse (Positief – Interessant – Negatief) alleen hebben wij er de actie-component aan toegevoegd. De S van So … Dus… wat doen we hiermee? PINS is een gereedschap uit de Thinking for Learning Toolbox: een set van ruim 20 tools waarmee leerkrachten hun didactiek vorm en inhoud geven.
Hoe werkt het?
Leg de vraag en/of stelling voor. Bijvoorbeeld: hoe evalueren jullie ons onderwijs op afstand? Vraag leerkrachten de volgende zaken te overwegen:
- Positieve punten: wat sprak je aan? Wat heeft je positief verrast? Wat blijft je bij?
- Interessante punten: welke ideeën, thema’s verdienen nader onderzoek? Welke verbindingen kunnen gemaakt worden met jullie visie?
- Negatieve punten: wat is niet goed en/of leidt tot problemen?
- So … :..wat zou er moeten gebeuren? Welke persoonlijke ideeën, gedachten en/of aannames zijn gewijzigd en tot welke vervolgstappen leidt dit?
Je kunt dit online en/of offline inventariseren. Altijd eerst individueel denken en daarna uitwisselen op teamniveau.
Opbrengst
De evaluatie geeft een goed beeld van wat er in de hoofden van de betrokkenen omgaat. Geef vervolgens, aan de hand van de uitwisseling, met de hele groep (of later met een selecte groep) prioritering aan de ‘SO’s’.
Hoe gebruiken directeuren en leraren PINS?
PINS is een veel gebruikte en favoriete tool in scholen. Directeuren hanteren PINS veelal in teamsessies óf ouderbijeenkomsten waarin evalueren of waarderen gevraagd wordt. Leraren gebruiken PINS vooral bij het reflecteren op thema’s of zetten dit op de achterkant van de weekplanning om leerlingen te laten denken over het leren in de betreffende week. Men is met name enthousiast, omdat de tool helpt om het denken te vertragen, waardoor de kwaliteit van de evaluatie beter wordt.
Thinking for Learning (T4L)
Thinking for Learning helpt met thinking tools en strategieën om spelend en onderzoekend leren in de praktijk te laten werken. Op deze wijze worden leerlingen uitgenodigd om betekenis te verlenen aan het leren, kritisch en nieuwsgierig te worden en te blijven, eigen ideeën te ontwikkelen, samen te werken én te denken over het leren zelf: reflecteren, doorzetten en groeien.
Meer informatie
Wil je meer weten over PINS of Thinking for Learning? Neem dan contact op met:
- Hettie Lichtenberg: 06 22 93 86 48 / hettie.lichtenberg@ijsselgroep.nl
- Miriam Kobussen: 06 14 00 48 20 / miriam.kobussen@ijsselgroep.nl
- Peter Harkink: 06 14 00 40 71 / peter.harkink@ijsselgroep.nl
- Albert Oving: 06 51 37 23 16 / albert.oving@ijsselgroep.nl
- Herman Giesbers: 06 22 93 89 52 / herman.giesbers@ijsselgroep.nl