En wat doen we met de kleuters?
Wat als zij niet ondanks maar dankzij de situatie van de afgelopen weken veel hebben geleerd?
Ook de jonge kinderen komen met verschillende ervaringen terug op school. Hoe zal dat gaan? Spelen zij weer als daarvoor, door? Of is er toch nog meer nodig in de kleutergroep?
Ouder:
"Mijn kinderen met een Corona-verwerkingsactiviteit: de vissen zijn ziek. Er is een kraambed, een peuterbad, vier quarantaine baden en sommige vissen moeten aan ‘ademhalingsapparaten’. Af en toe een noodgeval; dan heeft een vis een gebroken vin. Hoe je het echte leven kunt naspelen…"
Misschien hebben kleuters en kinderen uit groep 3 wel heel veel geprofiteerd van het vrije (buiten)spel, de activiteiten met hun ouders, broertjes en zusjes en de speel-leerondersteuning die zij van hun juf hebben gekregen op afstand? Hebben ze in een natuurlijke setting- als vanzelf- heel veel geleerd.
Wat als zij niet ondanks maar dankzij de situatie van de afgelopen weken hebben geleerd?
Een natuurlijke omgeving waarin spel, motoriek, zintuigelijke ontwikkeling, rekenen en taal-denkontwikkeling volop geprikkeld en ontwikkeld zijn. Voor de kinderen die volop geleerd hebben: ga vooral samen door met spelen, ontdekken, exploreren, onderzoeken, bewegen.
Er zijn natuurlijk ook kinderen die een minder rijke of veilige speel-leeromgeving hebben gehad thuis. Kinderen bij wie de afgelopen weken gekenmerkt werden door stress, zorgen of onveiligheid: voor hen vooral weer alle aandacht. Alle tijd en alle ruimte om te spelen en te verwerken. Samen een nieuw begin maken.
Geen enkel kind loopt achter of voor; ieder kind is precies daar waar het moet zijn!
Er zullen geen pasklare oplossingen klaar liggen, geen protocollen of richtlijnen die voor alle kinderen gelden. Hoogstens afspraken over ‘waar het vooral over moet gaan.’ Elk nieuw begin moet passend en afgestemd worden op kinderen en op de context. Maatwerk dus. Wij denken graag met je mee. Wil je suggesties of gewoon even sparren over hoe je dit kunt oppakken? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze jonge kind experts.
Klik hier voor meer informatie over Het Jonge Kind.
Jonge Kind experts
Rian Helmink
|
Ellen de Haan
|
Eline Rottier |
Mirjam Koop |