Zand en Zo - Rijst, pasta en bonen
Deze keer geen zand, maar andere ‘ongevormde’ materialen waarbij kinderen hun zintuigen kunnen inzetten en er op speelse wijze aandacht is voor de rekenontwikkeling. Het Handelingsmodel ERWD is hierbij op verschillende niveaus goed in te zetten en wel:
- Informeel handelen:
- Spelend met betekenisvolle materialen
- Spelend met echte en zgn. rekenmaterialen.
- Concreet voorstellen:
- In het platte vlak met realistische voorbeelden, foto’s/tekeningen enzovoort.
- Abstract voorstellen:
- In het platte vlak met schematische/abstracte voorbeelden, tabellen, grafieken enzovoort.
Wat leren kinderen ervan?
- Zintuiglijke ontwikkeling:
- voelen hoe zacht/hard iets is,
- ervaren hoe iets door je vingers kan glijden,
- ervaren hoe verschillende materialen aanvoelen,
- ervaren of bepaalde materialen prettig of niet prettig aanvoelen.
- Rekenontwikkeling:
- Meten van inhoud en gewicht met natuurlijke maten zoals je hand
- Meten van inhoud en gewicht met niet-standaardmaten zoals balans, schepje, kopje
- Meten van inhoud en gewicht met standaardmaten zoals weegschaal, maatbeker
- Schatten van inhoud en gewicht op het oog of op de hand
- Aflezen en weergeven van grootheden d.m.v. een streepjes of een grafiek
- Redeneren over inhoud en gewicht
- Woordenschat:
- Zacht, hard, glad, lekker, prettig, voelen, ruiken.
- Rekentaal zoals vol/leeg/halfvol, licht/zwaar, weegschaal, kopje, maatbeker, schatten, wegen.
Wat heb je nodig?
- Rijst, pasta, bonen, mais, graan, stenen, heel veel gekleurde plastic doppen van verschillende afmetingen.
- Bakken voor bovengenoemde materialen, dienbladen.
- Voedselkleurstof om rijst, pasta en mais te kleuren: De kleurstof is te koop onder andere bij Xenos.
Vermeng een kleine hoeveelheid kleurstof met een klein scheutje azijn en meng dit door de rijst, pasta of mais (wel plastic handschoenen aantrekken). Laat dit daarna goed drogen op een stuk papier. Eventueel een scheutje badolie toevoegen voor een lekkere geur. In plaats van kleurstof kun je ook bieten/spinazie/rodekoolkookvocht gebruiken.
- Kopjes, borden, pannetjes en dergelijke.
- Plastic bakjes, flesjes/flessen (meerdere van verschillende afmetingen)
- Lepels, schepjes, maatbekers, maatschepjes, maatdoppen van bv. waspoeder (van verschillende grootte/afmeting)
- Weegschaal, balans, grove zeef,(mini)trechter
Wat kunnen kinderen ermee doen?
- Ervaren van de verschillende structuren van de diverse materialen. Wat voelt hard, zacht, ruw, rond, prettig enz.?
- Wegen van verschillende materialen met een balans of weegschaal of in een bakje op de hand. Wat is zwaarder…., lichter………
- Passen of de verschillende plastic doppen in de flessen kunnen, of op de flessen passen.
- Kleine voorwerpen verstoppen in de rijst en deze uitzeven met een grove zeef.
- Rijst over een dienblad verdelen en ‘een tekening’ met je wijsvinger erin maken of een schrijfpatroon erin schrijven met een dun stokje.
- Al spelend met kookspullen eten koken met rijst/pasta enz. Hoeveel schepjes rijst wil je op je bord?
- Al spelend, flessen met rijst vullen met verschillende maatbekers/maatschepjes/ maatdopjes. Vooraf laten schatten Hoeveel schepjes denk je dat er in de fles kunnen?
- Aan de hand van foto’s met flessen/bakjes die vol, half vol, een beetje gevuld zijn met bonen/ rijst e.d., zelf flesjes/bakjes met dezelfde hoeveelheid laten vullen.
- Een fles vullen met rijst of mais met een maatdopje/schepje en na elke vulling een streepje zetten op de fles.
- Flessen van dezelfde grootte laten vullen met maatschepjes met een verschillende inhoud/afmeting, Vooraf laten schatten: In welke fles gaan de meeste schepjes, hoe weet je dat?
Dit weergeven in een grafiek waarop kinderen aan kunnen kruisen hoeveel schepjes er in de flessen kunnen.
Materialen die ook geschikt zijn: hydrokorrels, zaagsel, piepschuimverpakking, papier uit de papierversnipperaar, kippenvoer, kastanjes/eikels en dergelijke.