Zand en Zo - Zandkastelen bouwen
Dit keer is het thema ‘Zandkastelen bouwen’, een onderwerp dat in de zomerperiode tijdens het buiten spelen heel interessant is. Leerkrachten kunnen doelbewust ook buitenactiviteiten/ de buitenzandbak inzetten om kinderen te stimuleren in hun ontwikkeling. De genoemde activiteiten zorgen ervoor dat kinderen worden uitgedaagd om rekenprobleempjes op te lossen.
Deze activiteit is ook heel geschikt voor kinderen van de BSO.
Wat leren kinderen ervan?
- Rekenontwikkeling: meten van hoogte/afmeting/lengte, maken van constructies zoals een ophaalbrug, oriënteren en lokaliseren m.b.v. een plattegrond, rekentaal zoals hoog/laag, lang/kort, groot/klein, nadenken over meetkundige probleempjes.
- Beginnende Geletterdheid: maken van picto’s/logo’s, schrijven van woorden, zinnen, teksten (invented spelling).
- Wereldoriëntatie: hoe wonen/ leven mensen in kastelen.
Wat heb je nodig?
- Pvc-buizen van verschillende lengtes/ diktes waar je eventueel met een zaag, ramen en kantelen in maakt.
- Watervast multiplex voor kantelen van verschillende hoogtes/lengtes waar je eventueel met een zaag enkele ramen en poorten in maakt.
- Het korte zij-deel van een boodschappenkrat voor een poort/ ophaalbrug.
- Stenen, stokken, ijsstokjes, blokken, planken, boomstamschijfjes e.d. voor hekken, brug, versiering enz.
- Struiken van kunststof (Zeeman/ Action enz.), kokers/ keukenrollen voor bomen/ takken.
- Blauw plastic om een gracht te maken.
- Paarden, ridders, prinsessen, poppetjes van b.v. Playmobil, troon, schatkist, glimmende stenen.
Wat kunnen kinderen er mee?
- Een kasteel bouwen van pvc-buizen en kantelen, het moet stevig in het zand staan. Door de verschillende afmetingen kunnen de kinderen zelf de indeling bepalen. ‘Hoeveel torens krijgt het kasteel en hoeveel kantelen heb je dan nodig?’
- Een gracht eromheen maken van bv. plastic en er water in doen.‘Hoe zorg je ervoor dat het water in de gracht blijft?’.
- Een ophaalbrug bouwen van bv een deel van een boodschappenkrat/plankjes. ‘Waar komt de poort met de brug? Hoe gaat de ophaalbrug omhoog?’
- Kamers in het kasteel maken van bv blokken of stokjes. ‘Wie wonen in het kasteel en hoeveel kamers zijn er?’
- Geheime gangen maken onder het kasteel. ‘Hoe komen de ridders stiekem van de binnenplaats buiten het kasteel?’
- Vlaggen maken met diverse logo’s. Op Google afbeeldingen zijn diverse logo’s te vinden.
- Een schat verstoppen en een plattegrond maken om de schat te zoeken.
- Een tekening maken van de zijkant/ bovenkant van het kasteel.
- Een foto maken van het kasteel en op de computer de kinderen er zelf een woord, zin of tekst bij laten schrijven.