Zand en Zo - Mozaïek in het zand
Wat leren kinderen ervan?
- Creatieve ontwikkeling: stimuleren van de fantasie, eigen vormgeving.
- Rekenontwikkeling: Leggen van patronen, leggen van figuren( mozaïek), spiegelen, symmetrie, tellen van hoeveelheden.
Wat heb je nodig?
- Dienbladen of kaarsenplateau’s gevuld met een laagje fijnzand.( Je kunt hiervoor rechthoekige, vierkante of ronde vormen gebruiken.)
- Een deegroller om het zand plat te maken.
- Een plantenspuit om het zand vochtig te maken als dat nodig is.
- Echte mozaïekfiguren of mozaïeksteentjes van de bouwmarkt.Kosteloos versiermateriaal zoals kurken, gekleurde plastic doppen, schelpen, stokjes, ijsstokjes, (gekleurde) stenen, knopen ( o.a. te koop bj de Action), halve gekleurde wasknijpers, lege Nespressocupjes in allerlei kleurtjes.
- Herfstmaterialen zoals dennenappels, eikels, kastanjes.
- Een eierdoos van 20 eieren.
- Gekleurd krijt, een spatraam.
Wat kunnen kinderen ermee doen?
- Rijen, reeksen, patronen leggen van verschillende materialen afhankelijk van het thema.
- Een kruis maken, een dubbelkruis maken van bv kastanjes en eikels.
- Vanuit het midden een figuur maken door het middelpunt aan te geven met een bv. Nespressocupje.
- Maken van een figuur van kosteloos versiermateriaal en het figuur aan 2-4 zijden of rondom symmetrisch maken.
- Een afdruk in het zand maken van een eierdoos en in de gaten een figuur maken van bv. Doppen of kastanjes.
- Een figuur namaken van een kralenplankvoorbeeld.
- Een fantasiefiguur maken zoals een gezicht, een poppetje, een huis, een boom.
- Met z’n tweeën hetzelfde figuur maken maar dan in spiegelbeeld.
- Met een troffel of met de handen een eivorm maken in het zand en dit glad maken.
- Het ei kleuren met krijt door gekleurd krijt fijn te raspen met het spatraam en dit erover heen te strooien.
- Daarna het ei versieren bv. door er patronen of reeksen op te maken met kosteloos versiermateriaal.