Pilot ‘Eerder samenwerken’ afgerond: onderwijs en zorg op ondersteuningsniveau 3 (dyslexie)
In Sociaal Domein Achterhoek werkt IJsselgroep intensief samen met 2 collega zorgaanbieders (RID en Berkel-B) op het gebied van dyslexie. De Achterhoek zet in op preventie. Een mooi voorbeeld hiervan is de pilot ‘Eerder samenwerken’ die inmiddels is afgerond. In deze pilot stond het eerder en samen optrekken van onderwijs en zorg centraal met als doel het voorkomen van ernstige achterstanden in de lees- (en spelling)ontwikkeling.
De pilot
Gedurende de pilot zijn op zes scholen leerlingen uit groep 2, 3 en 4 begeleid door zowel een dyslexiespecialist vanuit de zorgaanbieder als een leerkracht of onderwijsassistent van de school zelf. Het gaat om leerlingen die dusdanige lees- (en spellingproblematiek) laten zien, dat ze – op termijn – een gerede kans maken om doorverwezen te worden naar de dyslexiezorg. Voor elke leerling, vier per school, is een plan opgesteld op ondersteuningsniveau 3. De plannen zorgden ervoor dat de leerlingen doelgericht begeleid werden, en door ze samen op te stellen werd er van elkaar geleerd over het schrijven van een goed handelingsplan. Ouders werden ook bij het plan betrokken en kregen tips om hier thuis laagdrempelig bij aan te sluiten. Met elkaar proberen probeer je ernstige achterstanden in de lees- (en spelling)ontwikkeling te voorkomen. Het streven is dat hierdoor minder doorverwijzingen naar de dyslexiezorg plaatsvinden en dat alleen de leerlingen met ernstige dyslexie een (terechte) verwijzing naar de zorg krijgen.
Quotes
- "Iedereen stond open om van elkaar te leren, dat versterkt elkaar" (leerkracht en ib’er) .
- "De open samenwerking. Fijn om snel vragen te kunnen stellen. De hulp bij het opstellen van concrete doelen. Het meekijken met je lessen." (leerkracht)
- ‘"Doelgericht begeleiden in plaats van alleen leeskilometers maken" (leerkracht)
- "Fijn dat we aan deze pilot mochten deelnemen en een bevestiging kregen dat we op de goede weg zaten" (leerkracht en ib’er)
Meekijken en leren van elkaar
Want ook dat was een onderdeel van de pilot, het meekijken met elkaars begeleiding van de leerlingen. Dat is heel waardevol gebleken blijkt uit de quotes:
- "De lesbezoeken waren zinvol. Even een gesprekje, even weer een spiegel voorhouden, ideeën opdoen." (leerkracht)
- "Mijn collega (leerkracht) geeft aan dat ze goede handvatten heeft gekregen. Deze gaan we delen met het team." (ib’er)
Webinar
Tijdens de pilot werd een webinar verzorgd over preventief werken op ondersteuningsniveau 3. Voor sommige deelnemers was het een fijne bevestiging dat ze op de goede weg zaten, andere deelnemers hebben nieuwe kennis op kunnen doen.
Aandachtspunten: ‘Onvoldoende tijd’
Natuurlijk waren er ook aandachtspunten. Zo waren er deelnemers die het lastig vonden om voldoende tijd te vinden om de begeleiding zelf in de klas vorm te geven. Hoewel hierin samen oplossingen werden gevonden, blijft het een uitdaging voor scholen om ondersteuningsniveau 3 goed (duurzaam) in te vullen als het door de leerkracht zelf in de klas vormgegeven wordt.
Resultaten
Uit de ervaringen en evaluatie concluderen dat de pilot succesvol is verlopen: ruim 88% van de scholen geeft aan dat de pilot aan de verwachtingen heeft voldaan. Eerder samenwerken, doelgericht begeleiden op ON3, lijkt ernstige achterstanden in de lees- (en spelling)ontwikkeling bij kinderen te voorkomen. Dit is het resultaat van een gezamenlijk inspanning van alle scholen, leerlingen, ouders en dyslexiespecialisten die hier enthousiast aan hebben meegewerkt.
Meer informatie
Wil je meer weten over de pilot ‘Eerder samenwerken’ of over de dienstverlening van IJsselgroep op ondersteuningsniveau 3? Neem dan contact op met Hettie Lichtenberg via 06 22 93 86 48 of hettie.lichtenberg@ijsselgroep.nl.