Dieper duiken1600x640

Social styles

Voor communicatie en samenwerking met collega’s

In een team werkt u regelmatig samen met collega’s en dus is communicatie belangrijk. Succes in communicatie bepaalt uw vermogen om samenwerkingsrelaties aan te gaan. Maar welke communicatiestijl is effectief. En hoe verschilt dit per persoon en situatie? Met ‘Social Styles’ ontdekt u uw eigen voorkeurstijl en leert u die te benutten. Rekening houdend met de voorkeurstijlen van uw collega’s en gericht op een prettige en effectieve samenwerking.

Stijlverschillen: maak er gebruik van

Verschillen in stijl en karakter zijn in de dagelijks omgang met collega’s een terugkerend gegeven. Sommige collega’s komen sterk voor zichzelf op, zijn stellig in hun uitspraken en nemen snel een beslissing. Anderen richten zich in eerste instantie op de relatie en nemen pas na lang wikken en wegen een besluit. U waardeert elkaar om die verschillen, maar soms ontstaat er wrijving, bijvoorbeeld als snelle beslissers aanbotsen tegen mensen die analytisch ingesteld zijn en tijd nodig hebben. Of creatieve mensen die stuiten op de vasthoudendheid van collega’s. In tal van situaties komen deze stijlverschillen voor. Pas als ze opgemerkt worden en bewust gebruikt worden kom je tot een effectievere samenwerking.

Social styles en voordelen

Social Styles onderscheidt zich van andere communicatiemodellen: het gaat er niet zo zeer om hoe de persoon zelf denkt dat hij communiceert, maar hoe zijn of haar communicatiegedrag bij een ander overkomt. De voordelen:

  • U krijgt inzicht in de wijze waarop u overkomt
  • U leert de sterke kanten van uw eigen stijl leren benutten
  • U leert hoe u de valkuilen kunt vermijden en uw gedrag kunt afstemmen op de stijl van de ander (als de situatie daarom vraagt)

Door vanuit uw voorkeursstijl rekening te houden met de voorkeursstijlen van uw collega´s, verloopt de samenwerking beter.

Inhoud

Vooropdracht ‘hoe kom ik over’?

De training beslaat twee dagen, vier dagdelen.

  1. De emotionele bankrekening, bouwen aan vertrouwen

  2. Social Styles,
    • verschil feitelijk gedrag en interpretatie
    • de schillen van de mens
    • vier typen communicatiegedrag
    • elkaar inschalen op communicatiegedrag:
    • afstemmen op verschil, aansluiten op de stijl van de ander, wendbaarheid
    • de assertiviteitsas, aanspreken en uitspreken
    • werken in werkgroepen/actiegroepen/ samenwerking

  3. Oefenen 

Deelnemers ontvangen een hand-out van social styles met do’s en dont’s.

Resultaat

Elk teamlid levert een professionele bijdrage aan communicatie en samenwerking binnen de school door:

  • verschil te (h)erkennen in communicatiegedrag
  • beter om te gaan met elkaars verschil
  • een persoonlijke bijdrage te leveren aan goede communicatie en samenwerking met collega’s

Voor wie

  • Teams die de onderlinge communicatie willen verbeteren

Ook interessant: Social Styles en ouders

Social Styles heeft zich ook bewezen in de communicatie met ouders. De basisprincipes zijn gelijk en de concretisering is aangepast op uw keuze: focus op de onderlinge communicatie of focus op de communicatie met ouders.

Wat anderen zeggen

  • Interessant om te zien wat het effect is van de verschillende stijlen
  • Ik begrijp niet alleen mijn collega’s, maar ook mijzelf beter
  • De spanning in ons team is afgenomen
  • Wij maken moeilijke onderwerpen veel beter bespreekbaar