Mogelijke input voor uw academie 2021-2022
Heeft u als bestuur een eigen academie voor nascholing? Dan is het goed om te weten dat IJsselgroep veel ervaring heeft met inspiratie-workshops en (korte) cursussen die onder een academie kunnen vallen. Aansluitend op de actualiteit en in overleg met de onderwijskundig medewerker / programmamaker van uw bestuur.
Drie varianten
Veel besturen ervaren de volgende indeling als prettig:
- Inspiratie-workshops: een korte inspirerende inleiding op een specifiek onderwerp (1 à 3 uur)
- Korte cursussen: een onderwerp krijgt in meerdere bijeenkomsten diepgang en de vertaling naar de praktijk vindt vaak plaats via praktijkopdrachten (2 tot 4 bijeenkomsten)
- Maatwerktrajecten met een schoolteam (vorm te geven met de directeur en het team)
Elke inspiratie-workshop kan ook worden aangeboden als traject van 2, 3 of maximaal 4 bijeenkomsten.
Onderwerpen
IJsselgroep levert op de volgende onderwerpen graag een bijdrage als het gaat om de nascholing van uw medewerkers
Onderwerp |
Voor wie? | Uitvoerder |
Onderbouw en groep 3 | ||
Doorstroom van kleuters |
Leerkrachten groep 1,2 en 3 |
Rian Helmink |
ICT en jonge kind |
Leerkrachten groep 1 en 2 |
Marita Teunisse |
Bouw |
Leerkrachten onderbouw groep 1,2 en 3 |
nader te bepalen |
Talenten van kinderen |
||
Talentgericht werken |
Iedereen |
Nienke Bouwman |
Eigenaarschap bij kinderen |
Leerkrachten groep 3 t/m 8 |
Albert de Boer |
Gedrag en didactiek |
||
Klassenmanagement in een rijke leeromgeving |
Beginnende leerkrachten |
Albert de Boer |
Frisse start |
Iedereen |
Nader te bepalen |
Kwaliteit rekenonderwijs |
Leerkrachten groep 3 t/m 8 |
Peter Harkink |
Taal, Lezen en spelling |
||
NT2 |
Leerkrachten met anderstalige kinderen in de groep |
Saskia Versloot |
Specialist Begrijpend lezen |
Leerkrachten groep 3 t/m 8 |
Janna de Haan |
Denk! Een alternatieve aanpak begrijpend lezen. |
Leerkrachten groep 5 t/m 8 |
Janna de Haan |
Zo leer je kinderen lezen en spellen |
Leerkrachten groep 3 t/m 8 |
Janna de Haan |
Voor directeuren |
|
|
Schoolontwikkeling in 3 modellen |
Directeuren en intern begeleiders |
Albert de Boer |
Opbrengsten analyseren en doelen stellen |
Directeuren en Intern begeleiders |
Albert de Boer |
Burgerschap vormgeven |
Iedereen |
Nader te bepalen |
Eerst denken dan doen |
Iedereen met aandacht voor zorg |
Albert de Boer en |
Gelijke kansen voor alle leerlingen |
Directeuren en intern begeleiders |
Albert de Boer |
Leren leren en leren denken |
||
Executieve functies en Breinleren |
Iedereen |
Leonie Suykerbuik |
Projectmatig werken Thinking for Learning |
Iedereen |
Peter Harkink |
Ouders |
||
Contacten met ouders |
Iedereen |
Albert Oving |
Staat uw onderwerp er niet bij? Neem dan contact op met Albert de Boer via 06 55 19 24 70 of albert.deboer@ijsselgroep.nl
Samen
De scholingen kunnen heel goed in samenspraak met de onderwijskundig medewerker(s) van uw bestuur worden aangeboden (uitgevoerd), in die zin dat de implementatie van de onderwerpen een samenwerking kan zijn. Ook kunnen onderwerpen samen met scholen worden uitgevoerd als er scholen zijn die al met IJsselgroep (of zelfstandig) aan het betreffende onderwerp hebben gewerkt. De bijeenkomsten kunnen ook op die school worden gehouden of er kan een bezoek aan de betreffende school worden gebracht als onderdeel van het traject.
Meer informatie?
Wilt u meer weten, heeft u vragen of wilt u sparren over uw academie? Neem dan contact op met Albert de Boer via 06 55 19 24 70 of albert.deboer@ijsselgroep.nl