Kracht in de klas

Preventief taalonderwijs met alle zorgniveaus

Niet tevreden

“Ik heb een goed beeld van wat de kinderen moeilijk vinden in mijn klas. Ik weet welke kinderen taalzwak en taalsterk zijn. Je hebt de neiging om voorál voor de kinderen die moeite hebben met lezen, spelling en woordenschat iets extra’s te doen. De methodes geven voldoende aanwijzingen voor verlengde instructie met oefeningen.” vertelt een leerkracht. “Waarom vallen de taalresultaten dan toch tegen? Ze zijn niet onder de maat, maar als school dachten we dat het beter kon!”

Nieuwe aanpak

“Omdat de oude aanpak niet voldoende rendement opleverde, zijn we bij elkaar gaan zitten, samen met een expert van IJsselgroep. We hebben toen een gedachtenstap gemaakt met betrekking tot het verbeteren van het taalonderwijs, die verrassend eenvoudig bleek. We zetten de volgende vraag centraal: wat draagt deze activiteit bij aan wat ik wil bereiken, of aan wat ik de kinderen wil leren. Ons uitgangspunt werd om het basisprogramma voor taal te versterken met de meest succesvolle taaldidactieken. Dit leidde tot minder fouten en meer succes ervaringen bij (zwakke) leerlingen”.  Een leerkracht vertelt:

“Ik ben gestopt met onderdelen die weinig bijdragen aan het bereiken van het leerdoel, maar waar ik wel druk mee kon zijn. Ik ontdekte ook dat het minder nodig is om met groepjes apart aan het werk te gaan. Ik differentieer veel meer in de les zelf waardoor het aantal zwakke leerlingen daalt.” 

Het best denkbare onderwijs

“We zijn met het hele team voor lezen de basis gaan verbeteren. We leerden hoe we in de lessen de kernelementen van lezen centraal kunnen zetten. Veel aandacht voor letterkennis, auditieve synthese en visuele discriminatie in groep 3, goed aansluiten bij wat ze hier op school in groep 2 al doen bijvoorbeeld. We weten nu hoe belangrijk voor-koor-door lezen is. Niet alleen in groep 3, maar ook in hogere groepen is het belangrijk dat je dat blijft doen, dan met moeilijkere woorden en zinnen. We hebben ook geleerd dat het goed en volledig doorlopen van deze didactiek een groot verschil maakt!”

Ik moet eerlijk bekennen dat ik voorheen soms alleen het ‘voor’ en ‘koor ‘ deed en het ‘door’ soms maar even achterwege liet, bijvoorbeeld vanwege de tijd. Nu ik weet hóe belangrijk binnen alle stappen van het voor-koor-door lezen de inprenting en de herhaling is, ook voor goede lezers, doen we dit allemaal véél beter.”

Denken in zorgniveaus

We zijn als school ook gaan denken in zorgniveaus.

  • Zorgniveau 1: de meest vaardige leerders die leren met onderwijs
  • Zorgniveau 2: de gemiddeld vaardige leerders die leren met onderwijs
  • Zorgniveau 3: degenen die leren met extra onderwijs en zorg
  • Zorgniveau 4: degenen die gehinderd worden door een leerstoornis, bijvoorbeeld dyslexie, en leren met daarop afgestemd onderwijs en afgestemde zorg

“Ik weet welke kinderen in mijn klas taalzwak en taalsterk zijn. Door te denken in zorgniveaus en kennis te hebben van succesvolle taaldidactiek weet ik nu beter wát ieder kind moeilijk vindt en hoe ik daar in mijn les aandacht aan kan besteden”.

“We lezen nu veel meer met de klas samen (zeker ook met voor-koor-door) of in door de leerkracht samengestelde duo’s. We gaan minder snel in niveaugroepjes aan de slag, maar laat kinderen samen lezen en van elkaar leren. We lezen nu klassikaal en daarna in duo’s bijvoorbeeld met de hele klas verschillende boeken uit de serie Snuf de Hond. Ze willen iedere keer een volgend deel: en reken maar dat ze de verhalen uit elkaar kunnen h7ouden!”

“Het is heerlijk om te ervaren dat de nieuwe aanpak vanaf de basis leidt tot meer motivatie en trots bij álle kinderen op wat ze kunnen bij taal. Bovendien zijn de taallessen veel leuker geworden!”  

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer weten over deze nieuwe aanpak? Neem dan contact op met Janna de Haan via 06 14 00 36 33 of janna.dehaan@ijsselgroep.nl of met Saskia Versloot via 06 33 05 78 93 of saskia.versloot@ijsselgroep.nl