Lees- en Spellingsevent in Spier: een geslaagd event
Het best denkbare taal- leesonderwijs en de zorgniveaus
Hoe voorkom je taalachterstanden? Door goed na te denken over wat u doet op de ondersteuningsniveau's/zorgniveaus 1 tm 4. Het doel is om te voorkomen dat kinderen in niveau 4 belanden door uiteenlopende interventies te doen op de eerste drie niveau's. Dit laatste is voor scholen erg interessant. De deelnemers kregen een aantal voorbeelden waardoor duidelijk werd hoe zij effectief kunnen handelen.
Janna de Haan ging ook in op Zo Leer je Kinderen Lezen en Spellen, de ondersteuning met Bouw! en List als interventie. Hierbij is ook ingegaan op het Why How What van de school en de rol van de leerkracht. Leerkrachten doen er immers het meest toe als het gaat om de vertaling van wat er in het schoolplan staat opgetekend en wat er in de praktijk wordt gerealiseerd.
Denken in driehoeken
Steeds vaker is er binnen scholen discussie over de rol- en taakverdeling: wie doet wat en waarom? Iedereen heeft het druk en heeft juist daarom behoefte aan structuur en helderheid. En dit is direct de kracht van 'Denken in driehoeken'. Albert de Boer (onderwijsadviseur) gaf aan hoe er duidelijkheid op school ontstaat, er krachtig kan worden gecommuniceerd en wat te doen als het stroef loopt.
Behandelen van kinderen met EED in Drenthe
Aan het eind van de sessie heeft Miriam Wildschut een inkijk gegeven als het gaat om de behandelingsaanpak van IJsselgroep. Miriam is contactpersoon voor de scholen in Drenthe als het gaat om dyslexie. Ook behandelt zij zelf kinderen met EED. De volgende punten zijn kort toegelicht:
- Inzetten op wat de leerling al kan is het uitgangspunt
- Aansluiten bij de belevingswereld in de leesopdrachten
- De talenten verder ontdekken en als ondersteuning inzetten bij het versterken van de sociaal emotionele ontwikkeling.
- De kracht van 'Leer mij het zelf te doen en ondersteun me, moedig mij aan als het lastig wordt.'
- Combineer oefeningen die ze kunnen doen met bewegen. Door meerdere onderdelen van je brein aan te spreken worden routines in geslepen die door herhaling een automatisme worden.
De deelnemers hebben ervaren dat IJsselgroep gaat voor het best denkbare onderwijs. Preventie staat voorop en pas curatief handelen in de vorm van Dyslexiebehandelingen als het niet anders kan. Verder was het een hernieuwde kennismaking aangezien IJsselgroep een aanbesteding gegund is voor 'Diagnose en Behandeling van Dyslexie' in Drenthe.
Subsidie
Op alle ontwikkelings- zorgniveaus kan IJsselgroep ondersteunen en/of advies geven. Goed nieuws: de dienstverlening kan grotendeels bekostigd worden door de subsidie Tel mee met Taal.
Subsidie gebruikt voor 'Verteltassen'
Een mooi voorbeeld is het traject dat Nienke Bouwman doet in Nieuw-Buinen. Daar is met de financiële middelen van deze subsidie een traject Verteltassen breder uitgezet. Het vergroot de betrokkenheid van ouders bij de school. Ze maken een tas die ingezet wordt om de taalontwikkeling van hun kind te stimuleren en is tevens een activatie van hun eigen woordenschat. Alles uit de kast om samen met de school aan kinderen een rijke leeromgeving aan te reiken.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer weten? Meem dan contact op met één van onderstaande personen:
- Janna de Haan voor onder andere Lees- en Spellingsvraagstukken, 06 14 00 36 33, janna.dehaan@ijsselgroep.nl
- Leonie Poortman voor onder andere beginnende geletterdheid, efficiënte en effectieve inzet van Bouw! en andere interventies op de ontwikkelings- zorgniveaus: 06 14 00 29 37, leonie.poortman@ijsselgroep.nl
- Albert de Boer voor denken in driehoeken, ontwikkeling en ontwerp van het best denkbare onderwijs, 06 55 19 24 70, albert.deboer@ijsselgroep.nl
- Miriam Wildschut voor diagnose en behandeling van ernstig, enkelvoudige dyslexie: 06 14 48 99 76, miriam.wildschut@ijsselgroep.nl
- Nienke Bouwman: talent en verteltassen, 06 14 00 36 34, nienke.bouwman@ijsselgroep.nl