Leerkracht: u doet er toe
Hoe ontstaan verschillen in leren tussen leerlingen? Hoe kan het dat het ene kind op school veel meer leert dan de andere? Laten we eens beginnen met een verhaal...
Eeneiige tweeling
Van een eeneiige tweeling doen beide helften mee aan een test. Beide kinderen zijn even slim. Ze hebben dezelfde voorgeschiedenis en ze krijgen een instaptoets van honderd vragen. Beide kinderen maken natuurlijk evenveel vragen goed. Vijftig. Niet goed en niet slecht. Over twee jaar weer een toets. Het enige dat we weten is dat het resultaat op die nieuwe toets over twee jaar afhangt van de kwaliteit van het onderwijs dat de kinderen in de tussentijd krijgen.
Andere school en andere leerkracht
Laten we eens aan nemen dat deze eeneiige tweeling nu wordt gescheiden voor wat betreft hun bezoek aan een school. De één komt op een hele goede school terecht, bij een hele goede leerkracht. De andere op een hele slechte school bij een hele slechte leerkracht. Wat een goede of slechte leerkracht of school is, laten we nog even in het midden. Laten we alleen aannemen dat we dat weten. Wat denkt u dat na twee jaar het resultaat is?
En wat denkt u?
Dit experiment is niet precies zo uitgevoerd, maar wel per ongeluk en ongeveer. En weet u wat? Het kind op de goede school, met de goede leerkracht maakte op de test (nu aangepast aan het niveau van 2 jaar later) na twee jaar 98 vragen goed. De andere helft van de tweeling verging het minder, die had nog maar drie (3) vragen goed.
U maakt voor 70% het verschil
Onderzoek heeft aangetoond dat ongeveer 70 procent van het verschil tussen deze beide leerlingen wordt veroorzaakt door wat de leerkracht doet en is. De rest ligt aan de situatie op school en aan de relatie tussen school en thuis. Dus 70% van de verschillen in leerrendement tussen kinderen wordt veroorzaakt door de leerkracht. De leerkracht doet er toe. Een gedachte om trots op te zijn.
U doet er toe, meer dan u denkt. En als u er toe doet, dan lijkt het ons niet meer dan normaal dat u ook meebeslist en zelf keuzes maakt. Autonoom en vanuit uw intrinsieke motivatie als leerkracht.
Duurzame Leerkracht
De IJsselgroep is er voorstander van om leerkrachten hun autonomie terug te geven. Immers: als leerkrachten weten waar ze verantwoordelijk voor zijn en welke resultaten ze moeten behalen, dan kunnen zij vast ook zelf bepalen hoe zij dit gaan realiseren. Om dit te stimuleren hebben wij de Masterclass ‘Duurzame Leerkracht’ ontwikkeld vanuit een uiterst positieve insteek. Leerkrachten worden gestimuleerd om vanuit hun autonome rol zelf een bijdrage te leveren aan de kwaliteitsverbetering van het onderwijs. Los van het ‘moeten’ en meer gericht op eigen verantwoordelijkheid en zelf keuzes maken. De vraag is hoe u eigenaar blijft van uw eigen onderwijs en als leerkracht meer autonomie krijgt (en verdient)? Ontdek de antwoorden tijdens de masterclass Duurzame Leerkracht.