Kindgesprekken voor onderwijsassistenten
Inleiding
We praten veel óver kinderen en óver het onderwijs dat we ze willen geven. De behoefte om mét het kind zelf goed in gesprek te komen wordt vaak gehoord:
- Wat houdt hem bezig?
- Wat levert energie op?
- Wat wil hij leren?
- Wat heeft hij daarbij nodig?
- Hoe kunnen we helpen bij het leren of vriendjes maken?
De onderwijsassistent wordt vaak gevraagd gesprekjes te houden met kinderen, omdat zij meer gelegenheid hebben 1-op-1 met kinderen te praten gedurende de dag.
Inhoud
Beeldcoaching tussen bijeenkomst 1 en 2 en bijeenkomst 2 en 3 is onderdeel van dit traject. Dit kan door IJsselgroep verzorgd worden, of kan plaatsvinden door beeldcoaches van de school (of het bestuur/samenwerkingsverband).
- U leert welke attitude en vaardigheden nodig zijn voor goede kindgesprekken, van kleuter tot groep 8
- U krijgt handvatten om leerlingen eigenaar te laten worden van hun leerproces, bijv. door samen met de leerling leerdoelen op te stellen
- U krijgt zicht op welke vragen, opmerkingen en feedback het meest effectief zijn
- U krijgt van de docent concrete hulpmiddelen om een goed gesprek te stimuleren
- U weet wat een goed kindgesprek kan opleveren voor uw leerlingen en voor uzelf als leerkracht
- U hebt zicht op uw eigen vaardigheden die helpen bij een goed kindgesprek
- U bent gegroeid in deze vaardigheden
- U weet waarover kindgesprekken kunnen gaan, en hoe ze georganiseerd kunnen worden
- U bent in het bezit van concrete hulpmiddelen zoals gesprekskaartjes
Voor wie
Onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners
Wanneer en waar
In overleg bij u op locatie
Kosten
Op basis van offerte
Meer informatie
Neem dan contact op met Saskia Versloot via 06 33 05 78 93 of saskia.versloot@ijsselgroep.nl of met Nienke Bouwman via 06 14 00 36 34 of nienke.bouwman@ijsselgroep.nl