Doel
Het doel van deze afstemming tussen de voorschoolse instantie en de basisschool is:
- het creëren van een ononderbroken ontwikkeling bij de overgang naar de basisschool
- het voorkomen van achterstanden en verbeteren van de leerprestaties van de leerling met daarbij een blijvend effect van de VVE
- het realiseren van een naadloze overgang tussen voorschoolse instanties en basisscholen, waarbij de leerling en ouder geen belemmering ervaren bij de start op de basisschool.
- verbeteren van de professionaliteit van pedagogisch medewerkers en leerkrachten
De vier pijlers voor een doorgaande lijn voor-vroegschools
Deze elementen voor een doorgaande lijn kunnen worden ondergebracht in de volgende vier groepen/pijlers bij het realiseren van de doorgaande lijn tussen voor-en vroegscholen;
- Overdracht
- Samenwerking
- Inhoudelijke afstemming
- Ouderbetrokkenheid
Wat levert het op?
De scholing bestaat uit bijeenkomsten gericht om samen aan de slag te gaan en vanuit de praktijk te komen tot het vormgeven van de bovenstaande pijlers. De basis wordt gevormd door het realiseren van een overdracht en structurele samenwerking tussen pedagogisch medewerkers en leerkrachten . De overige twee deelgebieden kunnen naar eigen inzicht en mogelijkheden als aanvulling worden opgepakt.
Dit kan vooral ook vanuit het gezamenlijke oppakken van een scholingstraject gericht op jonge kind.
Rijke ruimtes, spel en spelend leren en opbrengstbewust spelen
Aanbod
We gaan vooral samen aan de slag met het realiseren van de doorgaande lijn vanuit de praktijk.
Dat betekent praktische bijeenkomsten, waarbij we samen in gesprek gaan over oa de overdracht en samenwerking vanuit onze eigen praktijk. En uiteindelijk komen tot een uitwerking en opzet van overdracht, overlegstructuur en duurzame samenwerking
Afhankelijk van de hulpvraag bepalen we een passend op maat traject.
Voor wie?
Pedagogisch medewerkers, leerkrachten onderbouw, intern begeleider en directeuren